TAJEMNICE ZYDOWSKIE VI. Lichwa zydowska.

KS. M. J. TAJEMNICE ZYDOWSKIE

VI. Lichwa zydowska.

Zydzi maja prócz grzechu pierworodnego drugi jeszcze grzech dziedziczny, to jest lichwe. Od czasu   ( *) Rysy z ly c ia sp. Ks. Karola Antoniewicza, Poznan 1889′ 2) Pan Tadeusz ks. VIII w. 668—670 ) jak poszli w rozsypke miedzy wszystkie narody, okazuja nieprzezwyciezony wstret do wszelkiej ciezszej pracy, chca zyc cudzym kosztem, uwazaja sie za „królewiczów“, którym nie przystoi pracowac, który pracuje, przestepuje prawo Boskie!“ Tak glosi talmud *). To tez az zgroza patrzec na prózniactwo tego narodu. Podczas gdy u nas czy na wsi, czy w miescie, pracuja ludzie od switu do nocy, to zyd z malymi wyjatkami próznuje po calych dniach, co najlepiej widac w mniejszych miastach gahcyjskich, tych prawdziwych gniazdach zydowskich. Z czegóz wiec zyje to liczne zydostwo? Z czego sie tak bogaci i panoszy? Oto zazwyczaj z szacherki i z lichwy

Jeszcze sw. Tomasz z Akwinu, ten najwiekszy chrzescijanski filozof i teolog wieków srednich, na pytanie czy wolno brac podatki od zydów, napisal do ksiezniczki Brabancyi te slowa: „Zdaje mi się, że żydzi waszej ziemi nic nie posiadają prócz tego , co nabyli przez łotrostwo lichwiarskie , dlatego slusznie pytacie , czyli wam wolno co od nich brac , poniewaz tak nabyte dobra powinny byc pokrzywdzonym oddane“ 2) Czyliz nie daloby sie to zastosowac do wielu zydów dzisiejszych i czy nie nalezaloby i dzisiaj wachac pieniedzy, które sie bierze od zyda? “W srednich wiekach byla lichwa przywilejem zydów. Chrzescijanom brac lichwe zabranialy ustawy koscielne i panstwowe, bo pieniadz byl wówczas tylko  ( Berachoth f. 15. Opusculum XXI )  srodkiem do zycia, a nie towarem, jak dzis; zydom wolno bylo trudnic sie pozyczaniem pieniedzy na lichwe i wysysali tez lud chrzescijanski w straszliwy sposób. Także dlugie czasy handlowali oni niewolnikami chrzescianskimi jak bydlem. Jeszcze zona króla Wladyslawa Hermana wykupuje z rak zydowskich wielu chrzescian

Wszystkie przesladowania zydów w srednich wiekach, przepedzanie ich z jednego kraju do drugiego, trzeba przypisac glównie temu lichwiarskiemu rzemioslu, jakie zydzi wszedzie praktykowali. Kiedy pózniej handel sie rozszerzyl po swiecie i pieniadz przybral jeszcze wieksze znaczenie i obrót, znowu zydostwo stara sie ten handel opanowac i pieniadze pod siebie zagarnac. Male zydy pozostaly szachrajami, duze zydy wyszly na bankierów, ale jedni i drudzy ciagneli lichwe i wyzyskiwali strasznie prace innych

Gdy nareszcie w najnowszych czasach rozwinal sie wielki przemysl i nastaly fabryki, gdy przez „wolnosc“ przemyslu, „wolnosc konkurencyi“, zniesiono ostatnie zapory samolubstwa, wtedy gospodarka zydowska zaczela sie w najlepsze i slabszy pienieznie musial sie zdac na laske bogacza-zyda. Pieniadze chrzescijanskie poczely gwaltownie tonac w kieszeniach zydowskich. Niemcy pierwsi spostrzegli sie na tem; wyrachowali oni, ze caly majatek narodowy niemiecki wynosi do 450 miliardów marek, tj. kolo 230 miliardów renskich, a z tego wiecej niz polowa bo Ys czesci znajduje sie w rekach zydowskich, choc zydów ( 1) Kronika Galla ) w Niemczecli jest malo, bo zaledwie jeden na sto.

To tez Niemcy wzieli sie ostro do zydów i zaczynaja z nimi robic porzadek. Cózby dopiero u nas w Polsce mozna o lichwie zydowskiej powiedziec? Gdzie sie podzial nasz majatek narodowy? Ze my jeszcze dychamy, to prawdziwy cud Boski, bo naród nasz zdany jest obecnie, szczególnie w Galicyi, na laske i nielaske żydów. Istnieja wprawdzie rózne piekne ustawy, które zydów moglyby poskromic, naprzyklad ustawa przeciw lichwie, przeciw przekupstwu, przeciw pijanstwu, ale istnieja na papierze. Raz po raz przy róznych procesach wychodzi na jaw, ze lichwa kwitnie jeszcze u nas w najlepsze, ze istnieja tajne banki zastawnicze zydowskie (szczególnie na Kazimierzu krakowskim), ale ktoby bral tak ostro te rzeczy? Zydzi znajduja zawsze jeszcze ciagle u nas obronców, znajduja ich dzisiaj szczególnie miedzy socyalistami, którzy piorunuja na wszystkich, tylko zydom daja spokój. Oczywiscie swój swego broni! Przypomina sie zabawne zdarzenie z czasów cesarza Józefa II. Juz wówczas zaczynalo byc zle z zydami

Grozilo im wypedzenie z kraju lub przynajmniej bardzo ostre wyjatkowe prawa. Chodzilo glównie o ministra Kaunitza, który zdawal sie byc najniebezpieczniejszy dla zydów. Cóz czynia zydzi? Oto udalo sie im przekupic lokaja ministra Kaunitza za 20 tysiecy cwancygierów. Lokaj za to wyprosil im u swego pana tyle, ze beda mogli do niego dwa slowa powiedziec, bo tylko tego zydzi zadali. Kiedy ich wpuszczono do Kaunitza, polozyli przed nim ogromna tace pelna dukatów i powiedzieli te dwa slowa: Nimm schweig’ (wez, milcz). Kaunitz wzial dukaty i gdy na posiedzeniu ministrów byla mowa o zydach, miczal. Inni zas ministrowie bardzo duzo mówili w obronie zydów. „Czemu pan Kaunitz nic sie nie odzywa?“ zapytal cesarz. Na to Kaunitz pokazal otrzymane dukaty i rzekl: „Tyle mnie dali zydzi, zebym milczal, ilez dopiero musieli dostac moi koledzy ministrowie, za to, ze tak duzo mówia w obronie zydów!“ To samo powtarza sie dzisiaj. Jednych przekupuja zydzi zeby milczeli, innych, zeby za zydami pisali lub gadali. Ci drudzy oczywiscie musza brac od zydów daleko wieksze lapówki. Swiezo we Francyi mamy tego przyklad. Kiedy zyda kapitana Dreifusa wsadzono do kryminalu za zdrade stanu, przekupili zydzi wielu F)’ancuzów, zazadali nowego procesu, by zdrajce uwolnil . Miedzy innymi dal sie przekupic Zola autor wielu niemoralnych ksiazek, który stanal tez w obronie zydów. Ale to wlasnie pogorszylo sprawe zydów we Francyi i wywolalo straszne przeciw nim rozruchy w Algierze i we Francyi. U nas glównymi obroncami zydów sa socyalisci. Swiat da sie oszukiwac i mimo to wierzy niejeden socyalistom, ze oni pragna dobra ludu. „Ja ta tylko to chwale socyalistom, co oni chca dobrego dla ludu“, powiedzial mi jeden chlop z pod Krakowa. Ale wlasnie pytanie, czy socyaly chca dobra ludu? Co oni dotad dobrego dla ludu zrobili? Oni pragna dobra, ale swojego, pragna dobra ludu, ale zydowskiego! Gdyby istotnie pragneli dobra naszego ludu, toby przedewszystkiem wygadywali na zydów, ze nic prawie nie robia, a pieniadze gromahttp:// rcin.org.pl dza. Sa prawda inne tez przyczyny biedy naszego ludu, ale glówna plaga naszych wsi i miast polskich sa zydzi

VII. Zydowska sluzba wojskowa.

Jednym z najciezszych podatków, jakie ludnosc placi rzadowi, jest podatek krwi, czyU powszechna sluzba wojskowa. Ludnosc mezka najdorodniejsza, w najpiekniejszym wieku zycia, musi na lat kilka oderwac, sie od zwyklych zajec, musi sie wstrzymac od zwiazków malzenskich, zeby dzwigac karabin i wycwiczyc sie w obrotach wojskowych. Ile z tego szkody, ile strat materyalnych i moralnych plynie dla jednostek i rodzin calych, trudno obliczyc. Nie tylko traci przez to zolnierz, który móglby tymczasem zarobic na utrzymanie wlasne lub rodziny, ale nadto traci przez to wiele caly kraj, który na utrzymanie wojska ogromne lozy podatki. Ale trudno, dopóki ludzie i rzady nie nawróca sie do Boga i nie zaczna sie kierowac bojaznia Boza, musza byc armie dla pilnowania porzadku, dla bezpieczenstwa zdrowia i zycia obywateli. Oswiata sama tu nie pomoze. Dzis coraz wiecej oswiaty, a jednak coraz wiecej trzeba wojska, bo wielu ludzi bez czci i wiary, choc maja oswiate, nie róznia sie pod wzgledem obyczajów od dzikich zwierzat i gdyby nie widzieli nad soba bagnetów, rzuciliby sie na drugich, zeby krasc i mordowac, jak to widzimy na socyalistach! Cóz jednak czynia zydzi w obec obowiazku powszechnej sluzby wojskowej? Oto usuwaja sie od niego i przez to zwalaja wiekszy jeszcze ciezar na ludnosc chrzescijanska. Zaraz po wejsciu w zycie ustawy o powszechnej sluzbie wojskowej w r. 1868, zaczely naplywac do Sejmu galicyjskiego skargi, ze zydzi omijaja te ustawe. Sejm domagal sie od rzadu scislejszej nad tem kontroli, ale naprózno. Upominal sie o to samo na sesyi sejmowej w roku 1878. posel Franciszek Jasinski. Wydzial krajowy ówczesny zajal sie sprawdzeniem tych naduzyc zydowskich i przekonal sie, ze one sie dzieja, ale zostalo wszystko po staremu. Dlaczego? — a glównie dlatego, ze zydzi falszuja swoje metryki, ukladaja niedokladne listy popisowych, wreszcie przy samym asenterunku dopuszczaja sie róznych oszustw, np. przenosza sie do innych gmin pod zmienionem nazwiskiem, podstawiaja za siebie innych niezdatnych do wojska lub przekupuja komisye. Niema zas nikogo, ktoby ich scisle kontrolowal, ktoby karal surowo ich naduzycia. Metryki zydowskie prowadzi zyd, nie posiadajacy wyzszego wyksztalcenia, ani wyzszego poczucia obowiazku; co mu szkodzi, ze zamiast urodzonego i obrzezanego Moska Kleinmsna zapisze Malke Kleinman? Przecie Malki Kleinman nie bedzie nikt powolywal do wojska — a Mosiek bedzie i tak Moskiem

W ten tylko sposób mozna wytlumaczyc sobie, dlaczego stosunkowo tak maio zydów sluzy w wojsku (mianowicie jako szeregowcy, bo na oficerów, szczególnie lekarzy wojskowych, bardzo duzo sie pcha zydów)

Jeszcze w roku 1881 wykazywal w Sejmie posel Teofil Merunowicz, ze w wojsku austryackiem znajdujemy Polaków 76 z kazdego tysiaca ludnosci, Rusinów 90 na tysiac ludnosci, a zydów tylko 19 na tysiac! Roczny pobór w Galicyi wynosil (w r. 1881) 14.763 ludzi, zydzi powinni byli dostarczyc w stosunku do ludnosci 1.600 ludzi, a dali tylko 800, t. j

polowe. Zydów powinno bylo sluzyc w armii w Galicyi 14.000, a sluzylo nie cale 7.000! Poniewaz zas liczba rekrutów musi byc osiagnieta, i jak nie stanie jeden, to staje za niego drugi, wiec z tego wynika, ze ludnosc chrzescijanska dostarczyla wtedy do wojska o 7.000 wiecej swych synów w zastepstwie zydów, którzy sie od tego obowiazku usuneli

Tak bylo w r, 1881. Czy sie potem zmienilo co na lepsze? Czy dzisiaj chetniej zydzi garna sie do wojska? Watpie. Sposób prowadzenia metryk zydowskich, sposób ukladania list popisowych, sposób kontrolowania zydów przy asenterunku jest ten sam, co dawniej ; wiec i dzisiaj tez stosunkowo malo zydów spotykamy w wojsku. I jestze to prawdziwe równouprawnienie zydów, czy tez raczej nie jestze to uprzywilejowanie tego plemienia? Wprawdzie z zydów w wojsku niema podobno wielkiej pociechy, na wojnie nie jeden z nich schowalby sie w mysia dziure i powiedzialby, ze „o n wol i byc p r z e z g o d z i n e t c h ó r z em, ni z pot em p r z e z cal e z y c i e t r u p e m “, ale wszystko jedno, — powinni sluzyc w wojsku zarówno z chrzescijanami

Jezeli sa nie zdatni do innych czynnosci wojskowych, to kazas im buty czyscic, wode nosic, myc podlogi, drzewo rabac i t. p., a pokaze sie, ze sa do tego zdatni, bo sily w zadnej ciezszej pracy wprzód sobie nie nadwerezyli

Czemu sie dzisiaj nikt nie upomina o te krzy— wde na wiecach i zgromadzeniach ludowych ? > Czemu ludowcy albo socyaliki na to milcza? Czemu Rusini zamiast do Polaków nie biora sie do zydów, którzy sa dla nich stokroc niebezpieczniejsi? A — bo sa albo zaprzedani zydom, albo zaslepieni i ograniczeni na umysle! Tu sie pokazuje znowu, kto jest zyczliwy ludowi, a kto nie, kto prawdziwie chce dobra naszego narodu, a kto tylko lud oklamuje i balamuci!

VIII. Zydowskie szynkownie.
„Co sie tam dzieje, czego sie tam napatrzyc i nasluchac mozna, to kazdy i kazda z was, którzy te miejsca odwiedzacie, wiecie najlepiej. Z szynków wychodza cudzolóstwa, rozpusty, kradzieze, rozboje, bluznierstwa, krzywoprzysiestwa i t. d.“ Tak sie wyrazil o szynkach wielki misyonarz sp. ks. Karol Antoniewicz*), a mial na mysli glównie szynki zydowskie, bo ich jest najwiecej i daleko sa niebezpieczniejsze, niz gospody chrzescijanskie. Sa to istne sidla djabelskie, mordownie zdrowia i zycia ludzkiego, domy publicznego zgorszenia, jaskinie zbójeckie. Ze nasza Polska, a szczególnie Gralicya tak nedznie podupadla, to zasluga niezliczonych szynków zydowskich, które .gesta siecia okryly caly nasz kraj. Ci panowie, którzy karczmy tuz przy kosciele budowali i w rece zydowskie oddawali, ciezko odpowiedza za to przed Bogiem, a moze juz za to w piekle pokutuja

Zyd w karczmie, czy w szynku, to pajak, który zastawia sieci na cala wies, a czasem i okolice. Nie   *) Nauki i rady dla wszystkich. Kraków 1870

tylko rozpaja ludzi, ale przyucza mlodziez do kradziezy, bo on rzeczy skradzione kupuje, rozumie sie za bezcen. Przyzwyczaja mlodziez i starszych do rozpusty, bo w karczmie trzyma zwykle osoby rozwiozle tak, ze szynk zydowski jest zazwyczaj publicznym domem rozpusty. Odciaga ludzi od kosciola, a nawet podburza czasem wprost przeciw ksiedzu i religii, osmieszajac i wyszydzajac nasze najwieksze swietosci. Jednem slowem cala zgnilizna i trucizna duszy glównie z szynków zydowskich pochodzi. Tak, jak cwiercia mierzy sie ziemniaki, tak iloscia szynków zydowskich we wsi, czy w miescie mozna na pewno wymierzyc, jaka jest religijnosc i moralnosc miedzy ludzmi

Dzisiaj, chwala Bogu, po wsiach ludzie coraz bardziej madrzeja i do szynków zydowskich coraz mniej chodza. Sa wsie a nawet parafie, gdzie niema szynku zydowskiego, a na miejscu karczmy wznosi sie kapliczka lub figura swieta. (Szynwald). Oczywiscie, zydzi w strachu a nawet w rozpaczy, co to bedzie dalej z tego. Slyszalem o takim wypadku, ze zyd karczmarz upil sie sam z rozpaczy, widzac, ze nikt z chlopów do niego nie zaglada, a bylo to w czasie misyi

Za to po miastach szynkownie zydowskie sie mnoza, ze az strach. „Slawetne“ magistraty pozwalaja zydom na otwieranie coraz wiekszej liczby szynków (przezwanych szumnie restauracyami) dla raarnego zysku, jaki stad miasto pobiera, a nie bacza na to, ze narazaja ludnosc na zubozenie i zepsucie. Wezmy taki Kraków. Szynk na szynku, a na tym szynku jeszcze jeden szynk i to zwykle zydowski. Aptek malo, nie wolno nowych otwierac, zeby lekarstwa nie sta— nialy, zeby ich nie mozna latwiej dostac! ale szynk moze byc jeden kolo drugiego. Wstyd i hanba takiej oswiacie! To tez zepsucie po miastach straszne. Socyalizm, to nowozytne poganstwo, szerzy sie miedzy ludzmi, a gdzie sie socyalizm wylagl? W zapitych gorzalka glowach, w szynkach zydowskich. Tam sie odbywaly pierwsze sejmy socyalistów, tam i dzis najchetniej socyalisci sie gromadza. Jak czlowiek palke zaleje gorzala, to oczywiscie rozum straci i piorunuje na caly swiat, tylko nie na zyda, który go wódka czestuje

Zyd, szynkarz, nawet razem ze socyalistami krzyknie: hanba kapitalistom, hanba wyzyskiwaczom! Co mu to szkodzi tak krzyknac? Przecie jemu sie nic nie stanie za to, ze on kosztem cudzym zyje i majatek na glupich gojach robi! Oj szynkownie, oj karczmy zydowskie! Zamiast wiechy, zamiast wspanialego szyldu trzebaby zawiesic nad kazdym z was trupia glowe i napisac: „Smierc temu, Mo ten próg przestapi!“ Oj ludzie madrzy i wielcy! politycy, co to piszecie rózne madre niby gazety dla ludu, co to jezdzicie z wiecu na wiec i myslicie, ze tem ludzi uszczesliwicie; czemu nie wolacie: Odebrac karczmy zydom, ograniczyc liczbe szynków, zamykac szynki w niedziele i swieta? Toby byla prawdziwa polityka

Zanim nasz lud wiejski, czy miejski zacznie na prawde radzic o sobie i myslec o srodkach ratunku, musi pierwej wytrzezwiec, musi przestac pic, bo z pijanym lub przepitym niema gadania, niema rady! Pijanemu nie wytlómaczysz najprostszej rzeczy. Zreszta cóz mu pomoze lepszy zarobek, krótszy czas pracy, jezeli on ten zarobek zaniesie do zyda na wódke, jezeli czas wolny od pracy w karczmie przesiedzi? Pijakowi zawsze bedzie malo, on potrafi przepic i najwieksza zaplate i najwiekszy majatek. Dlatego mówic o poprawie doli robotnika, ozy wloscianina, a prowadzic go równoczesnie do szynku zydowskiego i oddawac go pod komende zyda, to jest szalenstwo, na które moga sie zdobyc tylko socyalisci lub im podobni parobcy zydowscy

IX. Zydowskie malzenstwa.

Do licznych plag trapiacych obecnie ludnosc chrzescianska, szczególnie po wsiach, naleza trudnosci przy zawieraniu malzenstw. Ludziom coraz trudniej sie zenic; nietylko dlatego, ze coraz wieksza bieda, ale glównie z powodu róznych ustaw, które utrudniaja malzenstwo. Ka z d y me z c z y z n a mus i wp r z ó d u c z y n i c z a d o s c s l u z b i e wo j s k owe j i wykazac sie swiadectwem, ze wysluzyl przy wojsku, lub ze placi podatek wojskowy, jezeli nie jest zdatnym do wojska. “Wszyscy, którzy nie skonczyli 24 lat, czy mezczyzni, czy kobiety, uznani sa przez prawo cywilne za maloletnich i nie moga zawierac malzenstw bez pozwolenia rodziców lub wladzy opiekunczej

Szczególnie pierwsza ustawa co do sluzby wojskowej jest bardzo ostro wykonywana. Ktoby sie odwazyl zawrzec zwiazek malzenski wbrew tej ustawie, ma byc stawiony przed komisye w drodze urzedowej, a jezeliby sie okazal niezdolnym do sluzby wojskowej, bedzie ukarany grzywna do 1000 z lr.! W razie niemoznosci zaplacenia tej sumy, bedzie skazany na wie— zienie az do szesciu miesiecy, gdyby byl zdatny do wojska, to ma sluzyc dwa razy ty le ! Tych zas, którzy swiadomie pomogli mu do zawarcia takiego malzenstwa, spotka kara do 500 zlr. albo wiezienie do trzech miesiecy- Wobec tego nie dziw, ze ksieza robia trudnosci, ze zadaja róznych swiadectw. Kto sie nierozumie na tem, narzeka na ksiedza, ze go ksiadz przesladuje, lecz madry nie bedzie za to winil ksiedza, bo ksiadz nie moze inaczej robic, jezeli sie nie chce narazic na grube kary

J e d n a k ni e s t e ty, ta ustawa tylko ch rz e scian obowiazuje. Zydzi, chociaz niby to „równouprawnieni“, kpia sobie z tej ustawy i prawie calkiem sie do niej nie stosuja. Ich prawo narodowe orzeka, ze dziewczyna po skonczeniu 13 roku zycia, a mlodzieniec po ukonczeniu 18 roku moze zawrzec malzenstwo

Juz wczesnie lacza zydzi swe dzieci w malzenstwa jako narzeczonych, „zarekowanych“, a potem, kiedy im sie podoba, zawieraja formalna umowe slubna

Rozwód tez u zydów odbywa sie o byle co i byle jako. Zdarzenie prawdziwe: Zyd chcial sie koniecznie rozwiesc z zona, choc byla bardzo dobra

Jadac z nia wstapil do karczmy, kupil swiec na szabas i obwinal je w papier, na którym byl napisany rozwód dla niej. Podal jej potem te swiece a zaledwo ich dotknela, zawolali zydzi, którzy wyszli z nim z karczmy: Szon (juz); rozwód byl dokonany. Zydówka ta wkrótce sie ochrzcila zrazona takiem prawem malzenskiem! Do p r aw omo c n o s c i ma l z e n s twa zyd ows k i e g o ni e j e s t wca l e p o t r z e b n a obec— n o s c r a b i n a lub k a znodz i e i . Szkolnik zapisuje takie malzenstwa jako wazne, choc ono wedlug ustaw panstwowych jest zwykle nieprawnie i niewazne. Takich malzenstw zydowskich bywa w Galicyi przeszlo 80 na sto, a weszly one tak w zwyczaj, ze nawet sady przewaznie traktuja je jako wazne. Dowodem tego jest okólnik wydany przez prezydyum wyzszego sadu krajowego we Lwowie 15 lutego 1892 1. 180/pr do podwladnych mu sadów powiatowych, niemniej okólnik namiestnictwa do starostów powiatowych z d. 3 czerwca 1892 1. 32.830, gdzie urzedownie sa stwierdzone i zganione tego rodzaju naduzycia zydowskie

W tym drugim okólniku skarzy sie ministeryum obrony krajowej, ze wskutek takich malzenstw zydowskich trudno bardzo stwierdzic tozsamosc osób przy poborach WOjsl(OWych(!), bo dzieci z takich malzenstw zamiast wlasciwego nazwiska, to jest nazwiska matki, nosza zupelnie inne nazwiska! Oczywiscie! A jednak nie slychac, zeby zydów za kazde takie przestepstwo karano tak jak us’.awa przepisuje! Oto mamy znowu blogie skutki „równouprawnienia^^ zydów! Gdzie chodzi o korzysc zyda, tam on sie powoluje na równe prawa i rzad musi mu spieszyc na pomoc! Ale gdzie sie rozchodzi o jaka danine, podatek lub usluge dla dobra spoleczenstwa, tam zyd nie zna równych praw z chrzescianami, ale ma swoje przywileje i szydzi sobie z ustawy panstwowej. Nie jestze to krzywda dla ludnosci chrzescianskiej ? Nim zydów przypuszczono do prawnej równosci, Nalezalo ich zrównac co do moralnosci! Gdziez podzieli rozum ci ludzie, co tyle lat cierpia taka niesprawiedliwosc, a nie widza jej lub tez nie smia sie o nia upomniec ? Ozy nie oszaleli ci socyalisci, ludowcy, i tym podobni, którzy krzycza tylko wciaz na przywileje szlachty a na przywileje zydów milcza?! Szlachta chce przywilejów, ále zadna szlachta nie posiada takich przywilejów jak zydzi, zadna szlachta nie usuwa sie tak od wykonywania ustaw, jak zydzi! A cóz dopiero mówic lub pisac dzisiaj o jakichs przywilejach ksiezy? Ale to zydzi rzucili umyslnie miedzy nas taka kosc niezgody, zebysmy sie miedzy soba gryzli, a tego, co oni robia, nie widzieli!

X. Zydowskie kupiectwo.

Chocby kto nie chcial, to musi przyznac, ze my chrzescianie sami przyczyniamy sie do potegi zydów przez to ze u nich kupujemy. Sami pieniadze chrzescianskie niesiemy do kieszeni zyda, azeby one tamze bezpowrotnie utonely i potem narzekamy na zydów, ze sie miedzy nami panosza! Trzeba koniecznie dazyc do tego, abysmy nic u zyda nie kupowali, chyba w koniecznej potrzebie, tak jak robia zydzi wzgledem katolików, Ale kiedy w wielu miejscach nie ma wcale sklepów chrzescianskich! To prawda, smutna prawda! Przez dlugie lata nie troszczyli sie o to opiekunowie ludu, szczególnie po rozbiorze Polski nie mial kto o tem pomyslec, zeby podniesc chrzescianskie, polskie kupiectwo

Nawet niektórzy wmawiali w siebie i w drugich, ze do tego Polak nie ma glowy, ze „trzeba miec do tego zydowska glowe“. Dopiero w ostatnich kilkunastu latach widac u nas ruch na polu kupieckiem

Sklepy chrzescianskie powstaja nawet po wsiacli i niezle ida. Pokazalo sie, ze nawet wloscianin katolik umiejacy czytac, pisac i rachowac moze sklepik prowadzic i na nim zarobic

A wiec zakladac jak najwiecej sklepów i sklepików chrzescianskich urzadzac duzo takich praktycznych kursów handlowych jak w Czernichowie (pod Krakowem), gdzie chlopiec wiejski w krótkim czasie moze sie wyuczyc na sklepikarza — a bedzie coraz lepiej. “Wprawdzie zydzi bruzdza takim sklepikom, znizaja u siebie ceny towarów, ale to nic, nie dac sie odstraszyc. W jednej wsi zalozono sklepik przy kólku rolniczem. Zyd miejscowy znizyl na raz cene towarów u siebie tak, ze sprzedawal ze strata, byle u niego kupowali. Cóz robia chlopi? Kupuja towar u zyda po tej niskiej cenie, niosa do swego sklepiku i u siebie po tej samej cenie ten sam towar sprzedaja. Zyd zglupial! Chlopi zwyciezyli. Prawda i to, ze czasem do sklepiku chrzescianskiego bierze sie towary od zyda hurtownika z miasta, zeby bylo taniej. Nie jest to dobrze, ale zawsze ludnosc wiejska i na tem zyskuje, a zyd wiejski na tem traci; malych zydów pobija sie duzymi zydami. Najlepiej jednak kupowac towary do sklepików chrzescianskich w Zwiazku handlowym Kólek rolniczych. Sejm daje subwencye teatrom; lepiejby zrobil, gdyby je dawal takim Zwiazkom handlowym ! Ale jakze kupowac u katolika^ kiedy zwykle u katolika drozej, targowac sie nie mozna a nawet czasem kupiec katolik jest niegrzeczny? Odpowiemy na te zarzuty

Bywa u katolika drozej, to prawda, ale nie zaw— sze i nie wszedzie. Im wiecej bedzie katolickich sklepów tem bedzie taniej. Trzeba sie chociaz przekonac osobiscie, czy tego samego towaru u katolika nie dostanie za te sama cene. Zyd sprzedaje taniej zwykle dla tego, ze towar lichy, albo waga i miara oszukana, to rozumie sie, ze moze dac taniej. Zyd zreszta jak mu idzie handel gorzej, to zaraz umyslnie zbankrutuje, pozarywa fabrykantów i na tem Jeszcze zarobi; katolik kupiec, jest zwykle uczciwszy i ostrozniejszy

Ze u zyda mozna sie targowac dluzej to prawda, ale wlasnie na tym targu najpredzej sie zlapiesz; lepiej, zeby byly ceny stale, umiarkowane, jak jest u wielu katolików. Zyd zwykle za wysoko zaceni, tak, ze jesli mu obiecasz polowe z tego, tos juz przeplacil. Takze i to trzeba miec na uwadze, ze kupiec katolik predzej towar kupiony odmieni, lub przyjmie na powrót, niz zyd. U zyda cos kupil, to juz przepadlo i powiedz sobie: czy madry, czy glupi, niech trzyma co kupi

Co sie zas tyczy ^^grzecznosci“ zydowskiej, to duzo daloby sie o niej napisac. Prawda, ze zyd potrafi byc grzecznym, potrafi byc pochlebca, nawet lizuniem, ale tylko do pewnego czasu, o ile interes jego tego wymaga. Czasem chlop zydowi w brode napluje i naprzezywa go, a zyd zmilczy, lub powie: Macieju, wy zawsze lubicie zartowac, z was wielki figlarz! Ja was dobrze znam! Ale to nie jest grzecznosc, to jest wyrachowanie zydowskie. Jak tylko zyd czuje sie na silach, a raczej na pieniadzach, to staje sie takim zuchwalym i bezczelnym, nawet w sklepie, ze katolik tego nie potrafi. Ile to razy zdarzalo sie juz, ze zydzi nawet pobili katolika przy kupnie, kiedy sie nie chcial daó oszukac i upominal sie o swoje. Nie chwalmy wiec bardzo tej grzecznosci zydowskiej i nie dajmy sie na nia lapac

Zreszta co najwazniejsza! pamietajmy o tem, ze ten pieniadz, jai(i my do zydów zaniesiemy, juz do chrzescian prawie nigdy nie wróci. Przepadl! Zyd rzadko da 00 zarobic chrzescianowi. Dlaczego my mamy tuczyc ich zlotego cielca? Dlaczego mamy im krecic bat, którego oni potem na naszym grzbiecie spróbuja? Przeciez potega zydowska to jest pieniadz, a kto sklada ten pieniadz do ich kieszeni? My chrzescianie. PrzetO W sumieniu jestesmy obowiazani o ile moznosci u zydów nic nie kupowac

Tak samo oczywiscie nie powinnismy zydom dawac zarobku, nie powinnismy zydom sprzedawac, szczególnie domów naszych i ziemi naszej. W tem wlasnie niektórzy panowie polscy ciezko zawinili. Oblozyli sie zydowskimi faktorami, jak zyd dziecmi, zydom powypuszczali w arede myta, karczmy, folwarki, a nawet w koncu posprzedawali zydom swoje dwory i zdali wloscian na laske zyda dziedzica. I dzis taki dziedzic zyd kaze sobie mówic chlopu „Jasnie Pan“ i w reke kaze sie calowac. Jak tego parobek lub dziewka nie zrobi, nie dostanie sluzby lub zarobku we dworze! Oj bieda chlopu w takiej wsi! Bieda! A wiec powtarzamy raz jeszcze: Nie kupowac u zydów, nie dawac zarobku zydom, jezeli nie chcemy wszyscy zejsc na parobków zydowskich! Przedewszystkiem wspierajmy swoich! Blizsza koszula ciala niz kozuch

XI. Rabini .

Któz nie wie, ile to musi sie namozolic biedny syn wloscianski lub mieszczanski, zanim zostanie ksiedzem? Rodzice sie zadluza, on sie zapracuje i nieraz jeszcze na darmo, bo wycienczony na silach, zbiedzony dlugiemi latami przymusowego postu, zapada nieraz w suchoty lub inna ciezka chorobe i nie doplynie do celu. Musi naprzód skonczyc szkoly ludowe, potem zdawac wstepny egzamin do gimnazyum, potem co najmniej osm lat uczyc sie w gimnazyum, potem skladac egzamin dojrzalosci, czyli mature, nastepnie prosic o przyjecie do seminaryum duchownego, tam cztery lata znowu sie duzo uczyc i zdawac przerózne egzamina, poczem dopiero za pozwoleniem rzadu zostanie wyswiecony na ksiedza! Jeszcze nie koniec! zostawszy wikarym musi kilka lub kilkanascie lat ciezko wyslugiwac sie kosciolowi i szkole, a prócz tych wszystkich egzaminów, jakie juz skladal, musi jeszcze skladac osobny egzamin na proboszcza (przez 3 dni) w konsystorzu biskupim. Po zlozeniu tego egzaminu dopiero wolno mu szukac probostwa, a gdy je dostanie, wtedy jeszcze raz przez konsystorz musi prosic rzad o zatwierdzenie. Dopiero po tem wszystkiem zostaje proboszczem, i ma nareszcie zapewniony jaki taki kawalek chleba na wypadek choroby lub kalectwa

Któz tyle robi trudnosci? Czy Kosciól? Nie

Kosciól zadowolilby sie mniejszemi wymaganiami, ale rzad tak postanowil i tak byc musi. Poniewaz obecnie w panstwie austryackiem religia zydowska wobec prawa stoi na równi z religia katolicka, zdawaloby sie, ze te same wymagania lub clioó podobne zastosuja do rabinów zydowskich, których prawo austryackie uwaza tez za „duchowienstwo“ na równi z ksiezmi. Tymczasem tak nie jest. Zeby ZOStaC rabinem uznanym przez rzad, nie potrzeba miec ani uni- )versytetu, ani gimnazyum, ani nawet ulconczonej szlcoly ludowej! Jakto moze byc? zapytasz szanowny czytelniku

Przecie zydzi maja równe prawa a nie wieksze, przecie sa „równouprawnieni“ a nie uprzywilejowani? Jak to moze byc? Ja sam nie wiem, ale to wiem i to ci udowodnie, ze tak jest istotnie! Kiedy na posiedzeniach Izby panów Rady panstwa w marcu w roku 1888 toczyla sie rozprawa nad sprawa wyksztalcenia rabinów, ubolewal otwarcie baron Konigswarter, chociaz zyd, nad ciemnota i nieuctwem rabinów i domagal sie, aby panstwo zadalo od nich wyzszego wyksztalcenia. Tymczasem ustawa z dnia 22 marca 1889 roku, wydana dla uregulowania tej sprawy, wcale jej nie uregulowala. Albowiem wskutek bardzo usilnych zabiegów zydów starowierców uchwalono do §. 11 tejze ustawy dwa dodatki niezmiernie dla rabinów korzystne. Pierwszy stanowi, iz miara wyksztalcenia rabinów ma byc oznaczana przez ministra wyznan i oswiaty w drodze rozporzadzen „z uwzglednieniem stosunków istniejacych w poszczególnych krajach“. Drugi dodatek upowaznia toz ministerstwo na lat 10 do udzielania dyspensy rabinom nawet od studyów gimnazyalnych

Minister Gautsch wydal tez dnia 7 czerwca 1892 roku 1. 7025 (Dzien, ustaw i rozp. krajowych Nr. 47 5*   z r. 1892) rozporzadzenie oznaczajace stopien wyksztalcenia kandydatów na rabinów w Galicyi. Rozporzadzenie to uwalnia rabinów od wszelkich studyów 1 to nie na lat 10, jak opiewa ustawa — ale „az do dalszego zarzadzenia“ to znaczy, na czas nieograniczony! I tak §. 1 tego rozporzadzenia stanowi, iz kandydaci na rabinów w dwudziestu wiekszych miastach kraju maja wykazywac sie, iz ukonczyli przynajmniej gimnazyum; §. 2 orzeka, ze kandydaci na rabinów we wszystkich innych gminach wyznaniowych potrzebuja wykazac sie tylko swiadectwem z czwartej klasy szkoly ludowej pospolitej; §§. 3 i 4 zwalniaja istniejacych juz rabinów od wykazania sie wobec wladzy panstwowej jakiemikolwiek szkolami, a wreszcie §. 5 upowaznia namiestnika do uwalniania takze i w przyszlosci kandydatów na rabinów od obowiazku przedkladania dowodu nabytego ogólnego wyksztalcenia — i to bez wyraznego oznaczenia terminu

Takich wyjatków, a wlasciwie przywilejów nie posiadaja duchowni zadnych innych prawnie uznanych wyznan. Wobec tego nie dziwic sie zydom, szczególnie rabinom, ze powtarzaja codziennie przy pacierzach: „Blogoslawiony jestes Boze, zes mie nie stworzyl gojem!“ ^)

Dzieki tym przywilejom, jakimi sie ciesza w Austryi rabini zydowscy, widzimy tez w Galicyi najrozmaitsze okazy rabinów, zaczawszy od calkiem prostych az do cudownych. Ich madrosc i rozlegla wie- —————————— T. Merunowicz. Zydowscy radykalisci, Lwów 1893

————————————– dza zachwyca i porywa tlumy zydowskie, chociaz nam „gojom“ wydaje sie ona nieraz strasznem zacofaniem, lub szalbierstwem. Niktby z nas uwierzyl przecie temu, ze przyczyna smiertelnosci dzieci zydowskich moga byc kopuly umieszczone na wiezy bóznicy, a jednak tak opiewaja wyroki niektórych rabinów i pospólstwo zydowskie swiecie w nie wierzy. Nikt z nas nie widzialby w tem daru proroczego, ze z dwóch synów rabina jeden przepowiada deszcz, a drugi pogode i z aw sz e j e d e n z g a d n i e ; a jednak chusyci i to poczytuja za dar przepowiadania rzeczy przyszlych

Albo cóz to za cudownosc w takim wypadku: Rabin spostrzega zyda jedzacego wieprzowine, opartego 0 mur kamienicy. Rzuca tedy na niego przeklenstwo 1 kaze sie kamienicy zawalic na glowe winowajcy

Oddaliwszy sie nieco, wraca jednak napowrót i tkniety milosierdziem, cofa swój straszny wyrok. I oto stal sie cud: kamienica sie nie zawalila!! Takich cudów mozna by naliczyc nierównie wiecej. Sa one wprawdzie smieszne i nieszkodliwe, ale zawsze swiadcza o ciemnocie egipskiej rabinów i ich zwolenników

Gorsze cuda slychac o róznych glosnych cudownych rabinach w Sadogórze, Sieniawie, Rozwadowie i t. p^ ale rzucmy na nie zaslone; sa one skutkiem tego zaufania, jakiem przedewszystkiem sam rzad darzy rabinów, tworzac dla nich osobne, a tak uprzejme prawa, o jakich wyzej byla wzmianka

Takie ustawy nie moga sie przyczynic do pokojowego pozycia obywateli róznych wyznan i wczesniej czy pózniej zmusza one chrzescijan do upomnienia sie co najmniej o równe prawa z zydami!

XII. Zydowska nauka religii.

Jakie drzewo taki klin; jakie zydy, taka icn nauka religii. „Nauka r e l i g i i u na s zydów nie j e s t t em s amem, c z em ona j e s t u i n n y c h n a r o d ów c zy wyznan. R e l i g i a z y d ows k a wo g ó l e ni e o p i e r a sie na d o gma t a c h wi ary j a k i n n e r e l i g i e “. Tak pisza sami zydzi w swojej gazecie Przyszlosc Nr. 13, z 5 kwietnia 1893. Ze to wyznanie jest szczere, nie ulega najmniejszej watpliwosci

Wezmy do reki ksiazke do nauki religii zydowskiej, wydana we Lwowie w r. 1894 i 1896 pod tytulem ^^Nauka religii na podstawie historyi’^ ^)j przeznaczona dla uzytku mlodziezy szkolnej zydowskiej

I cóz w niej znajdziemy? Zamiast nauki religii znajdziemy tam historye zydów, pelna obrzydliwego samochwalstwa, a nienawisci do wszystkiego, co chrzescijanskie. Zydzi przedstawieni tam jako naród najniewinniejszy i najlepszy w swiecie, chrzescijanie zas jako nieludzcy, okrutni i krwiozerczy przesladowcy zydów. Znajdziemy tam zdanie przypisane Lutrowi: y^Ze lepiej zostac zwierzem nié chrzescijaninem’^, „ie kto dobrym hyl chrzescijaninem, mógl hyl stac sie eydem’^ na widok tego jak postepowali chrzescijanie z zydami (czesc II. str. 80). Natomiast bratobójca i pierwszy morderca Kain wziety jest w obrone! Nie mógl on (wedlug tej ksiazki) zlozyc Bogu ofiary tak przynajmniej jak Abel „6o w hraku dobrych narzedzi rolniczych z trudem uprawial role^ która mu malo p rzy – ‘) J. Planer. Nauka religii na podstawie historyi, zatwierdzona przez Ministra wyznan i oswiecenia d. 29 maja 1892, 1. 11854

nosila plonów!“ Nawet w tej odpowiedzi, która dal Panu Bogu; nie wiem, gdzie Abel, albo ja jestem strózem brata mego? — nie bylo nic zlego! y^Kain rzeczywiscie mógl myslec, ie Ahel moze (!) wstal i odszedl, nie m^gl bowiem dobrze wiedziec, ?e Abel byl niezywy, poniewaz przedtem nie bylo jeszcze zadnego czlowieka umarlego; nie tviedzial równiez, ze silne uderzenie moze smierc sprowadzic!! (czesc I. zeszyt 1, str. 5)

Taka jest nauka religii zydowskiej! Rzeczywiscie jest odmienna niz u innych narodów. Zydzi oslaniaja ja tez wielka tajemnica i tak ucza tej religii, zeby zaden „goj“ nie dowiedzial sie, czego oni naprawde ucza. W tym tez celu wprowadzili do szkól naszych nauke jezyka hebrajskiego, jako czesc niezbedna nauki religii „mojzeszowej“, azeby na lekcyach jezyka hebrajskiego, którego „goje“ nie rozumieja, mogli wpajac w mlodziez przewrotne zasady talmudu ^). Do tego trzeba dodac, ze nauczycieli religii zydowskiej mianuja przewaznie kahaly i podobnie jak od rabinów, nie wymaga sie od nich wyz szych szkól, którychzadaustawa od katechetówlub nauczycieli ludowych. Co siezas tyczy pensyi, to oczywiscie stoja nauczyciele zydowscy na równi z katechetami, bo od czegóz równouprawnienie?!

X III. Zydowska odrebnosc.

Ten niski stopien religijnosci i moralnosci dzisiejszych zydów stanowi slaba strone ich równouprawnienia z innymi narodami i jest zarazem glówna *) W podreczniku szkolnym do nauki religi zydowskiej jest tylko wzmianka, ze zyda obowiezuje 248 przykazan i 365 zakazów, ale nie powiedziane jakie one sa

przeszkoda, dla której zydzi nie moga sie zlac z zadnym narodem chrzescijanskim. N a r o d y c h r z e s c i j a n s k i e s t o j a z n a c z n i e wyz e j pod w z g l e dem mo r a l n ym ni z z y d z i , c z u j a do n i c h p ewn a n a t u r a l n a o d r a z e i n i e p o t r a f i a t e z n i g d y w e j s c z z y d ami w b l i z s z e i t r w a l e s t o s u n ki . Jest w tem takze widoczny palec Bozy

Naród ten znienawidzony zachowuje Pan Bóg od zaglady na przestroge dla tych wszystkich, którzy gardza laskami Bozymi i na swiadectwo, ze religia chrzescianska jest prawdziwa. Zydzi bowiem przechowuja Pismo sw. Starego Zakonu, na które my chrzescianie tez sie powolujemy w rzeczach wiary. Historya poucza nas, ze zydzi nie zdolali sie wynarodowic w zadnem panstwie, chociaz przyznano im równe prawa w nadziei, ze sie uczyni z nich uzytecznych obywateli

Owszem przeciwnie, od czasu jak rewolucya francuska oglosila „prawa czlowieka“ (czytaj „prawa zyda“), zaczeli zydzi jeszcze bardziej zaznaczac swoja odrebnosc narodowa, tworzac wielkie miedzynarodowe zwiazki ku obronie swoich wspólnych interesów

Najslawniejszy z tych zwiazków jest t. zw. „Alliance Izraelite“ (Sojusz Izraela). Zwiazek ten wspomniany juz raz, obraca ogromnymi funduszami, wysyla swoich ajentów do wszystkich krajów zamieszkalych przez zydów i on to postanowil z Galicyi uczynic kraj zydowski. Jego to pomyslem sa szkoly zydowskie fundacyi bar. Hirscha, które maja na celu nauczyc zydów rzemiosl i rolnictwa, zeby mogli do reszty zawojowac Polaków i Rusinów w Galicyi. Prócz tego zwiazku powstal miedzy zydami przed laty do— piero kilkunastu inny zwiazek t. zw. „S yo n i s c i “^ którzy otwarcie przyznaja sie do tego, ze sa zydami a nie Polakami lub Niemcami i nie chca nalezec do zadnej innej narodowosci. „Syonisci“ chca równiez zachowywac swoja religie zydowska, a nawet zamierzaja utworzyc kraj zydowski i to w Palestynie. Tam zakupuja po trosze ziemi i osadzaja na niej zydowskich kolonistów. Jest tam juz podobno kolo 20 kolonii z kilkoma tysiacami osadników. Ci ,,Syonisci“ sa oczywiscie najlepszymi ze wszystkich zydów, bo przynajmniej otwarcie sie przyznaja do tego, czem sa.

Ale i oni daja nam z siebie dowód, ze o przyswojeniu zydów czyli t. zw. a symi l a cyi mowy byc nie moze i ze ci wszyscy, którzy dali zydom równe prawa z chrzescijanami, aby zydów przez to przyswoic, grubo sie pomylili. Zydów trzeba koniecznie inaczej traktowac niz chrzescian, a jezeli nie mozna dla nich ustanowic osobnych praw, to przynajmniej nalezy ich otoczyc szczególnym nadzorem i zmusic ich do tego, aby ni e t y l k o k o r z y s t a l i z d o b r o d z i e j s tw p r awa p ows z e c h n e g o , al e t a k z e p o n o s i l i c i e z a ry p u b l i c z n e na r ó w n i z o b ywa t e l ami c h r z e s c i j a n s k imi , co sie obe c”n i e r z a d k o k i e d y zda r z a

Cokolwiek bedzie, cokolwiek sie stanie, Jedno wiem tylko: sprawiedliwosc bedzie, Jedno wiem tylko: Polska zmartwychwstanie

XIV. Bronmy sie!

Z tego cosmy dotychczas o zydach nadmienili, nietrudno odgadnac, dlaczego przeciwko nim w ostatnich latach powstalo w róznych krajach nieslychane oburzenie. Zamiast bowiem uczciwie korzystac z równouprawnienia, chwycili sie zydzi pod oslona prawa najgorszych srodków i dróg do zawojowania chrzescianskich narodów ^). Depca w ohydny sposób wszelkie boskie i ludzkie prawa, byle tylko tuczyc zlotego cielca, który zdaje sie byc dzisiaj dla nich jedynym Bogiem i Messyaszem. Ale nawet robaczek lichy broni sie, kiedy czuje grozaca zgube. Jestto wiec calkiem naturalnem zjawiskiem, ze narody chrzescianskie, gnebione przez zydów, zaczynaja sie bronic. Maja do tego wszelkie prawo tembardziej, ze czuja swoja moralna wyzszosc nad zydami i sa swiadome swojej niezaprzeczonej zywotnosci

Moz e na j p ó z n i e j o b u d z i l a sie ta chec o b r o n y p r z e c i w z y d om w n a s zym narodzie p o l s k i m , c h o c i a z n am n a j b a r d z i e j g r o z i z z y d z e n i e . Lepiej pózniej niz nigdy! Niech bedzie wiec i za to chwala Pana Bogu, ze znalezli sie u nas ludzie rozumni i szczerze kraj milujacy, którzy ufni w pomoc Boza, mimo swej szczuplej garstki, staneli do walki z przemoznym wrogiem. Chwala Bogu, ze juz w kilku glówniejszych miastach Galicyi powstaly zwiazki chrzescianskO’narodowe, które maja na celu oswobodzenie Chrzescian z okropnej niewoli zydowskiej

Pojawilo sie równiez w ostatnich latach w Galicyi kilka gazet polskich, które szczerze i wytrwale bronia Chrzescian przed ta szarancza. Czesc im! Te walke z zydami nazwano z cudzoziemska antysemityzmem a jej zwolenników antysemitami. Sami zydzi ja przyspieszyli, szczególnie przez to, ze zrzucili maske i pola*) „Dobrze im bylo spoczywac w tulaczce pod cieniem krzyza, ale zaczeli ten krzyz podrzynac“

Ks. J. Deckert. Der ewige Jude. Wien, 1894

czyli sie ze socyalistami, znanymi wrogami religii, rodziny i narodu, co sie okazalo szczególnie przy pierwszych wyborach z piatej kuryi we Lwowie i w Krakowie

Ale rzecz dziwna, zydzi znalezli miedzy katolikami Polakami swoich obronców, którzy zaslepieni, lub przekupieni staja po stronie zydów. Nasuwa sie tu porównanie moze niezbyt piekne, ale dosadne: P i e s t r z yma n y d l u g o na obrózy, t a k sie do ni e j p r z y zwy c z a j a , ze p o t e m k a s z e r e k e tego, kto mu c hc e z d j a c t e obróz e . Sami zydzi dali niegdys na sobie tego przyklad, kiedy szemrali przeciwko Mojzeszowi, ze ich wywiódl z niewoli Egipskiej

— I cóz mówia przyjaciele zydów na swoja i zydów obrone? — Oto naprzód twierdza, ze antysemityzm nie zgadza sie z religia chrzescianska, która nakazuje milowac wszystkich hez wyjatku nawet i zydów i uwazac ich za hliznich. Jakto? Wiec bronic sie przeciw przewadze zydów nie zgadza sie z duchem religii Chrystusa Pana? Wiec dac sie im polknac, wiec oddac im na lup nasze wioski i miasta, to bedzie po chrzesciansku?? O zgrozo! o wstydzie! Przeciez religia Chrystusa Pana nie tylko pozwala, ale owszem nakazuje bronic swej wiary, mienia, zycia, wolnosci, a wlasnie o to chodzi t. z. antysemitom. Pan Jezus powiedzial: „Ba dz c i e m a d r ymi jako wezowie a pros t ymi j a k o g o l e b i c e “. Mat. X. 16. Chrzescianstwo glosi pokój, ale tylko ludziom dobrej woli, zas z przewrotnymi ludzmi kaze walczyc stanowczo, kaze ich unikac jak ognia. W tem znaczeniu powiedzial Pan Jezus: „Nie mniemajcie, zebym przyszedl puszczac pokój naziemie. Nie przyszedlem puszczac pokoju, ale   J e z e li cie g o rs z y oko twoje wy l u p j e . J e z e l i c ie g o r s zy r e k a a l bo noga t w o j a , o d e t n i j j a “. Mat. XYIII. 8

Nawet gdybysmy przeciw zydom oglosili krucyate, toby nie bylo nic niezgodnego z ewangelia, boc przodkowie nasi walczyli nieraz zbrojno z Turkami i Tatarami, a dzisiejsi zydzi nie sa w niczem dla nas lepsi od Turków i Tatarów, kiórzy niegdys najezdzali nasza ojczyzne. Ale czy kto z nas dzisiaj nawoluje do wojny przeciw zydom? Nie! Czy kto zada, zeby „s i arka , s m o l a i o g n i em p i e k i e l n ym wy p a l i c s y n a g o g i , z b u r z y c d omy zydów, o d e b r a c im g o t ówk e , wypedzic z k ra ju , j a k o psy ws c i e k l e na c hw a l e Bogu i Chrzes c i a n s twu ? “. Nie; choc tego wszystkiego zadal Marcin Luter, którego zydzi i tak lubia, zarzucajac mu jedynie, ze „w zapatrywaniach swoich na zydów byl chwiejny!“ Ci okrzyczani dzisiejsi antysemici nie ubili nigdzie jeszcze ani jednego zyda. Wprawdzie polala sie w ostatnich czasach tu i owdzie w Galicyi krew zydowska, ale z przyczyny samych zydów i to z rak takich ludzi, którzy o antysemityzmie pewno jeszcze nie slyszeli a przynajmniej nie czytali pism antysemickich. Nawet ci wiedenscy antysemici, co to najbardziej psuja krew naszym przyjaciolom zydowskim (po czesci slusznie, bo nie sa bardzo radzi Polakom), nawet i oni nie dopuszczaja sie na zydach, zadnych gwaltów i mordów. Miedzy zydami wiedenskimi moznaby znalesó co najwyzej wielu „mocno przestraszonych“ z winy antysemitów, ale to nie szkodzi

Twierdza dalej przyjacielele zydów (judofile), ze aw- tysemitysm szerzy nienawisc rasowa, czyli plemienna przeciwko zydom, co takze nie zgadza sie z religia chrzescianska

Zyd tez jest czlowiekiem i potrzebuje zyc

To jest prawda, ale nie wszystko. Chociaz zydzi nie uznaja nas za ludzi, lecz tylko za zwierzeta majace postac ludzka, to jednak my nie odmawiamy zydom prawa nazywania sie ludzmi i uwazamy ich za ludzi. Ale, zeby antysemici glosili nienawisc rasowa przeciw zydom, to jest nieprawda. Moze sie komus nie podobac zydowski nos, albo pejsy, albo zablocony chalat, lecz zeby chrzescianin zyda nie cierpial dlatego, ze on zyd, ze ma nos odmienny, albo wlosy czarne lub rude, ze pachnie inaczej niz inni ludzie, to nieprawda. My c h rz e s c ia n ie kochamy ludzi , a n i e n awi d z imy i ch bl edów. W Zydach nie mozemy zniesc ich szachrajstwa, ich przewrotnosci!! To przeciez nie jest nienawisc rasowa, chyba ze zydzi uznaja te przymioty za nieodlaczne cechy swej rasy. Uczony X. Biskup Karol Niedzialkowski napisal^): „To CO zydów spotyka, je st jeszcze malenka czasteczka tego, na co zasluzyli. Sa oni plaga i kara kazdej ziemi, na której osiedli, bo ich dzialalnosc materyalna jest ruina a moralna trucizna spoleczenstw, które ich przygarnely; nie tylko mozna, lecz nawet koniecznie trzeba bronic sie od zaglady, jaka ich dzialalnosc niesie chrzescianom“

Sa tez u nas tacy, htórym sie nie podoba sama tylko nazwa antysemitów i wymyslili inna nazwe asemita zamiast antysemita. Sama nazwa jeszcze nic nie znaczy

Sa przecie zydy biedne, które sie nazywaja Goldbergi, czyli góry zlota, choc zlota wcale nie maja. Sa tez zydy „Borgennichty“ coby znaczylo, ze nie borguja, a to tez nie prawda, bo zyd kazdy chetnie zborguje, byle tylko mógl cie potem zedrzec. Ale ta nazwa „asemityzm“ jeszcze lepiej okresla istote rzeczy i dalej jeszcze idzie niz antysemityzm. Bo antysemityzm znaczy walke przeciw zydom, a wlasciwie samoobrone chrzescian. Zas asemityzm znaczy wiecej; znaczy zeby sie calkiem obywac bez zydów, zeby ich do niczego nie uzywac, ani nie potrzebowac, a wiec innemi slowy znaczy tyle, co precz Z zydami! Bo jak zyda nikt nie bedzie do niczego uzywal, ani na nic nie potrzebowal, to co zyd bedzie robil, z czego on bedzie zyl ? Przecie on jest tylko na to, zeby „uslugiwal“ gojom, zeby im „robial wigodnoszcz!“ Wreszcie sa tez i antysemici rozmaici. Jedni mówia: co przyjdzie z tego, ze sie pisze i wygaduje na zydów ? trzeba sie nam wziac do kupiectwa, do przemyslu, do fabryk, trzeba na polu ekonomicznem czyli kupieckiem zydom dorównac, a nawet ich przewyzszyc
————————————
Miraze madrosci. Petersburg 1897 str. 119
—————————————-

Wtedy stana sie nieszkodliwi, a moze sami zechca sie wyniesc od nas do innego glupszego kraju. Zgoda

Nam Polakom szczególnie w Galicyi i w Królestwie trzeba na gwalt brac sie do sklepów, do kupiectwa, do przemyslu, bo na tem polu bedzie glówna nasza rozprawa z zydami. My stoimy pod wzgledem kupieckim bardzo nisko, z winy dawnych przesadów szlacheckich, ze „kto mierzy lokciem, albo wazy funtem nie moze byc szlachcicem w Polsce“. Nam trzeba wiecej szkól kupieckich, wiecej sklepów i sklepików chrzescianskich, wiecej ochoty i zamilowania do kupiectwa, a zdol— nosci nam do tego nie brak. Widac to szczególnie w Poznanskiem, gdzie nasi bracia Polacy na polu kupieckiem poszli w góre tak, ze juz zydów przemogli

Inni mówia: Dobrze, róbmy to, ale nie zaniedbujmy tamtego. Krzyczec na zydów tez jest niezle

Krzykiem mozna nieraz drugiego ostrzedz, mozna odpedzic od domu zlodzieja. Trzeba wiec takze pisac i mówic przeciw zydom, trzeba oswiecac nasz naród ciemny, który w zyda jeszcze wierzy, który woli kupowac u zyda niz u katolika, któremu sie zdaje, ze zydzi sa koniecznie potrzebni, i gdyby ich nie bylo, toby ich trzeba do nas sprowadzic. A przez naród rozumiemy I nietylko prosty lud, ale takze inne stany t. j. miesz- ^ czanstwo oraz t. z. inteligencye miejska i wiejska. Te stany zwane srednimi i wyzszymi sa na punkcie zy- -r-dów moze bardziej zacofane od prostego ludu. Slawny nasz historyk s. p. X. Waleryan Kalinka nie wahal sie wyrzec: „Jezeli dla ludu uwazaja za potrzebne towarzystwo wstrzemiezliwo sci od trunków, dla szlachty polkiej pot rzebniejsze byloby jeszcze towarzystwo wstrzemiezliwosci od zydów ^)“

Oj slusznie, bardzo slusznie! Dopóki naród nasz caly nie przejrzy na oba oczy, dopóki nie p o z n a sie na zydach, tak jak sie poznaly inne narody, póty te pijawki beda go niemilosiernie wysysac

Oczywiscie trzeba tez w walce z zydami, zachowac pewna miare; trzeba dzialac rozumnie i uczci* wie, jak tego kosciól katolicki od wieków naucza

Kazdym razie zyd pozostaje czlowiekiem i nie racyi nim gardzic, jezli nic zlego nie robi, niema sposobu nie litowac sie nad nim, gdy jest nieszczesliwy i nie miec wspólczucia, gdy co dobrego robi“. Aj nie mozna znów zadac od chrzescian samych tylko czulych slówek, samej cierpliwosci i poblazliwosci wzgledem zydów. Nie dziwic sie, jezeli czasem padnie ostrzejsze slowo. Sprawa jest nagla i nader wazna

Chodzi o uratowanie naszego mienia i zycia narodowego

Chodzi o ocalenie religii chrzescianskiej, której najstarszymi i najgorszymi nieprzyjaciólmi sa zydzi

Albo my albo zydzi! Kiedy kogo morduja, broni sie czasem* niezbyt delikatnie i brac mu tego za zle nie mozna

Tym wiec, co sie gorsza wszelkim antysemityzmem, co zadaja od chrzescian anielskiego spokoju i slodyczy wzgledem zydów, opowiedzmy nastepujaca bajke:

Dusil raz wilk koziolka, A koziolek biedny
Jal sie bronic rogami, nogami, zebami…
Widziala to zdarzenie wilka przyjaciólka
I nuz koziolka lajac, ze jest nieogledny,
Ze swoje imie strasznem grubianstwem plami,
Ze przecie sam pochodzi z rodu zwierzecego
I powinien we wilku uznac brata swego
I tak dalej.
W tem przyszli drudzy koziolkowie,
Dali bratu wilkowi rogami po glowie.
Wyzwolili krewniaka; a jeden z koziolków
Smielszy troche od innych, rzekl pani wilczycy:
„Ucz ascka swego meza oglady, slodyczy,
Nie nas: na krzywe dziury trzeba krzywych kolków!“

TAJEMNICE ZYDOWSKIE 
http://www.polskawalczaca.com/viewtopic.php?f=52&t=18701
udostepnila na NEon24. pl, Krystyna Trzcinska

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s