TAJEMNICE ZYDOWSKIE

zaczerpniete z  neon24.pl patrz link   POLITYKA

KS. M. J. TAJEMNICE ZYDOWSKIE


Krzyczymy, ze nam Polske wzieli Rusy, Prusy I za to wstret czujemy do nich w glebi duszy; Dzisiaj nasza ojczyzne rozbieraja, zydzi, Lecz malo kto z Polaków czuje to i widzi!

WYDANIE DRUGIE POMNOZON E
K R A K ÓW 1 8 9 8 .
Nakladem Autora. — Druk W. L. Aiiczyca i Spólki,

————————————————————
Zdarza sie szczególnie po wielkich miastach, ze sasiad sasiada nie zna, choc czesto go spotyka.
Podobnie ma sie rzecz w Polsce ze zydami. Sasiadujemy z nimi, stykamy sie z nimi bardzo czesto, a jednak ich prawie nie znamy, bo gdybysmy ich znali, tobysmy z pewnoscia ostrozniej z nimi postepowali. Jezeli juz nie wlasny interes, to prosta ciekawosc powinna nas pobudzac do poznania tego plemienia, czy narodu jedynego w swiecie i zupelnie odrebnego od innych.
^ , Spróbujemy zapoznac czytelników naszych z tym blizkim, malo znanym a niebezpiecznym sasiadem.

SPIS TRESCI:

I. Nazwa Zydów.
II. Ilosc, rozmieszczenie i rodzaje zydów.
III Zydowski kahal.
IV Zydowski Talmud.
V Morderstwa rytualne.
VI Lichwa zydowska.
VII Zydowska sluzba wojskowa.
VIII Zydowskie szynkownie.
IX Zydowskie malzenstwa.
X Zydowskie kupiectwo.
XI Rabini .
XII Zydowska nauka religii.
XIII Zydowska odrebnosc.
XIV Bronmy sie!

I. Nazwa Zydów.

Jezeli spotkamy nieznajomego i chcemy go blizej poznac, to naprzód pytamy o jego nazwisko. Zróbmy tak samo ze zydami. Zapytajmy ich o nazwisko i zastanówmy sie nad jego znaczeniem. Nazwisko czasem duzo znaczy i jest wrózba zla albo dobra. Nomen — omen.

Pierwotnie nazywali sie zydzi: „Hebrejczykami“. To slowo pochodzi od „ibri“ przychodzien lub od nazwy: „Heber“, która nosil prawnuk Sema. Jako potomków Sema nazwano tez zydów semitami, a ich przeciwników antysemitami. Ale to nieslusznie. Semitami sa bowiem takze i inne narody n. p. Arabowie. Jednak nazwa „antysemita“ juz sie przyjela i dzis kazdy rozumie, ze oznacza ona przeciwnika zydów.

Nazywali sie tez zydzi: „Izraelitami“ jako potomkowie Jakóba, który otrzymal nazwe „Izrael“, to jest mocny w Panu. Tej nazwy zaczeli uzywac dopiero po wyjsciu z niewoli egipskiej. Kiedy wychodzili z tej niewoli, przylaczyla sie do nich liczna rzesza z róznych narodów, jako „czeladz“, i oni sie z ta czeladzia zmieszali. Takze po wejsciu do ziemi obiecanej zawierali przez dlugie czasy malzenstwa z okolicznymi poganami i dla tego ich pochodzenie od Abrahama i Jakóba nie jest calkiem prawe. Dopiero Ezdrasz przeprowadzil scisle przepis, ze zydom nie wolno zawierac malzenstw z innymi narodami i tego sie zydzi do dzis dnia surowo trzymaja. Nazwe „Izraelitów“ nosily wszystkie dwanascie pokolen Izraela, az do podzialu panstwa za E-oboama, syna Salomonowego.

Odtad Izraelitami nazywalo sie dziesiec pokolen pólnocnych, które tworzyly królestwo Izraelskie i popadly w haniebne balwochwalstwo. Dwa zas pokolenia: Judy i Benjamina pozostaly wierne domowi Dawida i trzymaly sie prawdziwego Boga, lecz w koncu czcily takze balwana Molocha. Te dwa pokolenia tworzyly królestwo Juda, a ich obywatele nazywali Judejczykami czyli Zydami. Oba te królestwa upadly.

Po powrocie z niewoli babilonskiej powstalo nowe panstwo zydowskie, które za Machabeuszów wywalczylo sobie nawet chwilowa niezaleznosc i nazywalo sie Judea. Nazwa Izraelitów zaginela, gdyz miedzy tymi, którzy wrócili z niewoli bylo niewielu z dziesieciu pokolen, zwanych wprzód Izraelitami. Odtad potomkowie Jakóba nazywali sie stale Zydami, „Jehudim“ i te nazwe zatrzymali tez po drugiem zburzeniu Jerozolimy, kiedy byli zmuszeni blakac sie po swiecie wsród innych narodów.

Jaka wiec dzis nazwa przysluguje zydom? U nas nazwa zyd uchodzi prawie za przezwisko i zydów nazywamy urzedownie Izraelitami, co oni tez wola. Ciekawa jest rzecza, ze na wschodzie nazwa zyd uchodzi takze za przezwisko, a zydzi sa dzis w swej pierwotnej ojczyznie najbardziej znienawidzonym narodem.

Turcy obchodza sie z nimi jak z psami, znacznie gorzej jak z chrzescijanami.

W nowszych jednak czasach zaczynaja zydzi sami nazywac sie zydami, a nie Izraelitami i chca wszedzie przeprowadzic te nazwe jako dla siebie zaszczytna.

Istotnie wyraz Zyd pochodzi od Jehuda (wyznawca Jehowy, wyznawca Boga), jest wiec nazwa zaszczytna i zydzi powinni sie starac, aby na te nazwe sobie zasluzyc.

Ze jednak te nazwe pierwotnie chwalebna podali w powszechna pogarde, wolno im ja sobie nadal zatrzymac. Nazwa Izraelita znaczy doslownie „bojownik Bozy“, jest tez bardzo piekna, ale czy historya zydów te nazwe usprawiedliwia, czy zydzi byli istotnie wierni tej nazwie ? Juz niegdys prorok Jeremiasz skarzyl sie na ich bezboznosc: „Od wieku zlamales jarzmo moje, rozerwalas zwiazki moje i mówilas : Nie bede sluzyla“ *). Podobne wyrzuty spotykamy czesto w Pismie sw. Piotr sw. wymawia wpraw- dzie zydów nie wiadomoscia w swem kazaniu w dzien Zeslania Ducha sw. Sam Chrystus Pan wyrzekl na krzyzu slowa: „Ojcze, przebacz, im, bo nie wiedza, co czynia!“ Takze apostol Pawel pisze w drugim liscie do Koryntyan: „Grdyby byli Pana chwaly poznali, nigdyby go nie byli ukrzyzowali“. Ale to uniewinnianie zydów niewiadomoscia stosuje sie tylko do dawniejszych zydów. Nowsi zydzi rozproszeni miedzy chrzescijanami, maja sposobnosc poznac prawdziwego Boga i prawdziwa religia, a jednak przeciw niej walcza jawnie i skrycie. Cale dzieje tego ludu to walka przeciw Bogu i Chrystusowi Jego, przeciw Mesyaszowi, którego nie poznali. Dlatego, jezeli zyd zasluguje na nazwe Izraelity „bojownika Bozego“, to chyba w znaczeniu, ze toczy bój z Bogiem.

Prócz tych nazw, spotykamy jeszcze nazywanie dzisiejszych zydów „wyznawcami Mojzesza“. Czy dzisiejsi zydzi sa istotnie „Mojzeszowego wyznania?“ zastanowimy sie nad tem pózniej, kiedy bedzie mowa o Talmudzie i o jego stosunku do Biblii. Przekonamy sie, ze dzisiejsi zydzi zachowali bardzo malo z tego, co prawo Mojzeszowe nakazuje, ze z czasem utworzyli sobie nowa reiigie, która najlepiej nazwac zydowska, a nie Mojzeszowa lub starozakonna.

Widzimy, ze juz sama nazwa zydów jest interesujaca i jest jakby streszczeniem ciekawych badz co badz dziejów tego narodu.

II. Ilosc, rozmieszczenie i rodzaje zydów.

Jest rzecza powszechnie znana, ze zydzi nie lubia, aby ich rachowac, a nawet maja w tem jakis widoczny przesad. Zdaje im sie, ze gdyby sie policzyli lub dali zliczyc, toby ich zaraz ubylo. Korzystaja z tego swawolni chlopcy i kiedy zobacza wóz naladowany zydami, udaja, ze ich licza, przez co wprawiaja zydów w niedobry humor.

Ten wstret zydów do konskrypcyi pochodzi raczej z tego, ze zydzi nie czuja sie nigdzie pozadanymi goscmi i wola, aby uwazano ich za mniej licznych, niz sa w istocie. W kazdym razie trudno zwazac na te skromnosc zydów i nalezy ich koniecznie zliczyc, chocby tylko w przyblizeniu. Otóz trzymajac sie wydanej przed kilku laty we Wiedniu przez prof. Hickmanna mapy statystycznej, na której widoczniono ilosc i rozmieszczenie zydów, jest ich na calej kuli ziemskiej przeszlo 7 milionów. Wedlug obliczen wiedenskich antysemitów, które zdaja sie byc dokladniejsze, jest dzis zydów na swiecie 8 do 9 milionów.Jest to najwyzsza liczba, do jakiej ilosc zydów kiedykolwiek doszla. Ile razy zydzi przekraczali te liczbe, tyle razy Opatrznosc zsylala na nich rózne kleski, które znaczna czesc zydów pochlanialy. Temu nalezy przypisac, ze choc zydzi tak dawno istnieja i sa mnozliwi, jak malo które plemie, jednak nie zalali dotad na dluzszy czas zadnego kraju.

Z tych osmiu czy dziewieciu milionów zydów zyjacych na ziemi przypada na Europe szesc do siedmiu milionów, a na inne czesci swiata reszta, stosunkowo niewielka. W Europie zas wiecej niz polowa zydów przypada na Polske, szczególnie na Galicye i na zabór Rosyjski. W panstwie austryacko-wegierskiem mieszka dwa miliony zydów, z czego znowu okolo milion przypada na Galicye, a drugi milion jest rozprószony po calem panstwie. W Galicyi jest wiec prawie co siódmy czlowiel( zyd. W Polsce usadowili sie zydzi glównie po miastach i miasteczkach; w Królestwie polskiem nie wolno im nawet gdzieindziej sie osiedlaó- Szczególnie miasta galicyjskie obfituja w zydów. We Lwowie, Krakowie i Przemyslu stanowia oni okolo trzecia czesc ludnosci; w Tarnowie, Rzeszowie, Stryju, Tarnopolu, Kolomyi sa w znacznej wiekszosci. Miasto Brody jest prawie calkiem zydowskie. W mniejszych miasteczkach galicyjskich z wyjatkiem jednego Zywca znajdujemy z reguly dwie trzecie czesci zydów i to zwyczajnie w sródmiesciu. Juz jest ich sporo takze po wsiach galicyjskich i po dworach jako „dzedzyców“ szczególnie we wschodniej Galicyi. Co gorsza, mnoza sie nadzwyczaj szybko z kazdym rokiem, a nadto uciekaja do Galicyi szczególnie z Rosyi, ile razy tam zacznie ich rzad przesladowac.

Z tego wszystkiego widoczna, ze zydzi upodobali sobie szczególnie nasza Galicye i chca ja uczynic krajem zupelnie zydowskim, a katolików zatrzymac o tyle, o ile potrzeba im bedzie sluzby do noszenia wody, rabania drzewa, gaszenia w szabas swieczek, no i ciezszej roboty przy gospodarstwie. Sama wyzsza szlachta, choc jej jeszcze najmniej grozi niebezpieczenstwo sluzby u zydów, jednak czuje mozliwosc takiego losu. Kilku naszych obywateli z bogatych rodów rozmawialo raz ze soba o tem i zastanawiali sie, co bedzie w Galicyi za lat 60, jezeli zydzi tak dalej beda katolików podbijac. Co bedzie? ot ja wam powiem, rzekl na to jeden z nich. Na ganek palacowy wyjdzie sobie pewnego dnia opasly zyd i podparlszy sie pod boki krzyknie: „Ty Sapieha, popatrzno, czy Potocki ze Sanguszkiem pojechali juz po sziano ?“ Dodac nalezy, ze wrózba ta wyszla z ust jednego ze Sapiehów! Jezeli nawet takim bogatym ludziom przychodza do glowy czarne mysli, to czegóz dopiero nie ma sie lekac ze strony zydów zwykly smiertelnik w Galicyi? Czy sie dziwic, ze boi sie o swa skóre i staje sie antysemita? Biednys jezeli to czujesz, lecz biedniejszy jezeli tego nie czujesz, moznaby tu slusznie zastósowac znane zdanie sw. Augustyna! Aby wyczerpnaó ten rozdzial powiedzmy jeszcze slówko o róznych rodzajach zydów. Tak je s t! sa rózne rodzaje zydów…

Jak za czasów Chrystusa Pana byli miedzy nimi Faryzeusze, Saduceusze, Essenczycy, tak podobnie i dzisiaj dziela sie zydzi na rózne sekty. Najwieksza czesc zydów dzisiejszych uwaza sie za Faryzeuszów. Trzymaja sie oni nietylko prawa Mojzeszowego, ale jeszcze wiecej talmudu i wielu przepisów, które rabini wywodza z prawa Mojzeszowego na podstawie starych podan. Ci zydzi nazywaja sie tez talmudystyczni, prawowierni (ortodoksi). Najpobozniejsi z nich nazywaja sie chusytami (Chassidim). Chusyci nietylko wierza w talmud, ale stawiaja go ponad Pismo sw. i zachowuja prócz wielu rabinskich przepisów takze „tajemne“ podania, przez które szczególnie (wedlug ich zdania) mozna znalezc laske u Boga. Ich modli- twy, posty i umartwienia sa niezwykle. Do Chusytów naleza przewaznie polscy zydzi i dziela sie na rózne szkoly czyli sekty zwane rozmaicie wedlug róznych „cudownych“ rabinów, okolo których sie skupiaja. Sa tez miedzy zydami Kabalisci trudniacy sie wrózbami i czarnoksiestwem; takimi sa przewaznie „cudowni“ rabini.

Karaici jestto nieliczna sekta zydów (podobno kilka tysiecy glów) mieszkaja w poludniowej Rosyi i po czesci we wschodniej Galicyi. Róznia sie tem, ze odrzucaja talmud, a trzymaja sie tylko biblii.

Oprócz tych rodzajów zydów sa jeszcze zydzi postepowi u nas zwani niemieckimi, którzy dziela sie na mniejsze sekty. Ten rodzaj zydów powstal z koncem zeszlego wieku, a jednym z pierwszych jego twórców byl Mojzesz Mendelsohn. Mendelsohn chcial wiare zydowska zmienic cos niby w podobny sposób, jak Luter katolicka. Odrzucil talmud, biblie zatrzymal.  Nastepcy jego poszli dalej, odrzucili biblie i talmud i takze pojecie Mesyasza, a zatrzymali tylko wiare w Boga i w zycie przyszle. Inni nowsi zydzi odrzucili nawet i to ; zaczeli szerzyc i wyznawac zupelna niewiare. Takimi postepowcami zydowskimi sa po wiekszej czesci wszyscy europejscy t. z. „cywilizowani“ zydkowie. Sa oni wlasnie dlatego najniebezpieczniejsi.  Sami zydzi ich nienawidza.

III. Zydowski kahal.

Duzo sie dzisiaj mówi i pisze o równouprawnieniu zydów. Ile razy ktos wystapi przeciw zydom, zaraz krzycza na niego zydzi i ich parobcy ochrzczeni, To nie uchodzi, uie wolno na zydów palcem kiwnac, zydzi sa równouprawnieni. Mily Boze! gdyby to byla prawda, gdyby zydzi mieli istotnie z nami równe prawa i równe obowiazki! ? W rzeczywistosci zydzi sa uprzywilejowani; tworza panstwo w panstwie; maja swój samorziad, swoje prawa narodowe i religijne, których slepo sie trzymaja, a praw panstwowych o tyle sluchaja, o ile sa do tego zmuszeni, lub o ile im to korzysc przynosi

Istnieja przeciez u nas odtebne gminy zydowskie wyznaniowe, które maja prawnie przyznana swobode, istnieja kahaly, które sa wlasciwa wladza narodowa i religijna dla zyda. Wprawdzie artykul XV ustawy konstytucyjnej oglasza, ze „kazda spolecznosc religijna podlega powszechnym ustawom panstwowym“, ale od czegóz spryt i „rozum“ zydowski? Zydzi tak potrafia ustawy panstwowe omijac, ze rzad ani sie spodzieje, jak oni to robia. „Zyda sie prawo nie czepia“, mówi przyslowie ruskie

Brafman, nawrócony zyd, wydal w roku 1870 dzielo p. tyt. „Zydzi i kahaly“ po rosyjsku i opisal w niem dokladnie, czem jest zydowski kahal, a mozna mu wierzyc, bo przytacza mnóstwo dokumentów starych i nowszych*). Kahal jest zydowskim samorzadem, urzadzonym wedlug przepisów talmudu, który kieruje wszystkiemi sprawami ludnosci zydowskiej

Wladza jego nie jest zadna granica okreslona. Kahal utrzymuje w karbach posluszenstwa ludnosc zydowska za pomoca róznych kar w talmudzieprzepisanych

Takiemi sa naprzód rozmaite grzywny, potem klatwa czasowa zwana Indui, która polega na odmówieniu wykletemu wszelkiej pomocy i zarobku, nawet szklanki wody. Straszniejsza jeszcze jest klatwa wielka, zwana Herem, na której imie drza wszyscy zydzi

O tej klatwie zawiadamia kahal wszystkie inne kahaly i wszyscy zydzi obowiazani sa takiego zyda unikac. Ma tez kahal swe organa wykonawcze, t. zw

Nejgosz ganeel  (tajny<? przesladowca) i mnóstwo szpiegów

Ma takze fundusze, zasilane dochodem z miesa koszernego, tudziez z grzywien, z podatków nakladanych gminie, wreszcie z sprzedazy pewnych tajemnych praw. I tak kahal sprzedaje pojedynczym zydom prawa na poszczególne majatki chrzescian, tak zwane prawo Hasaka. Nabywca takiego prawa wyzyskuje nieszczesliwego gospodarza lub obywatela, a zaden inny zyd nie smie mu w tem przeszkadzac. Przypuscmy, ze majatek tego chrzescianina pójdzie na licytacye i stanie na nia kilku zydów, to jednak beda kupowac pozornie; jeden tylko z nich, ten, który kupil sobie od kahalu upowaznienie, jeat z góry przeznaczonym nabywca. Niekiedy prawo od kahalu kupione nie odnosi sie do oznaczonego majatku, ale do pewnej osoby, która nabywca wszelkimi sposobami moze wyzyskiwac, a takie prawo nazywa sie Meropia

Z tego widac, ze kahal uwaza sie jakby za dziedzica wszystkich majatków chrzescianskich i rozporzadza nimi jak za panszczyznianych czasów

Obok kahalu jest zwykle Bet-Din (dom sadu)

Jestto trybunal równie na zasadach talmudu urzadzony, który wszystkie spory miedzy zydami rozstrzyga

Przed sad publiczny nie-zydowski moze byc tylko wtedy jakas sprawa zydowska wytoczona, kiedy zydowski Bet*Din uzna to za dozwolone

Otóz te kabaly daja zydom sposobnosc i moznosc robienia na chrzescianach znakomitych interesów

One im ulatwiaja handel, bo zostaja ze soba w stycznosci i donosza, gdzie mozna jaki artykul tanio kupic a dobrze sprzedac, gdzie mozna pozyczyc pieniedzy, gdzie zydom grozi niebezpieczenstwo, a gdzie sie im dobrze powodzi. One tez dostarczaja znacznych sum na zazegnanie grozacej gdzies zydom kleski, czy to z powodu ostrych praw panstwowych, czy tez z ich wlasnej winy. Kahalom zawdzieczaja zydzi, ze dowiaduja sie szybko o najwazniejszych wypadkach politycznych i finansowych. Ozasem w malej miescinie spotkasz w biurze telegraficznem zydka w brudnym chalacie, nadajacego depesze do Ameryki calemi setkami slów, ale tak ustawionych, ze na pozór zadnego nie przedstawiaja sensu, lecz zydzi maja swój klucz do odgadniecia ich znaczenia *)

Nie trudno tez zmiarkowac, ze wszystkie zydowskie kahaly musza miec gdzies swój najwyzszy kahal, który nimi rzadzi. Zydzi napozór nie maja swego króla, ale oni go w rzeczywistosci prawie zawsze mieli, nawet po rozproszeniu. W pierwszych wiekach chrzescianskich mieli na wschodzie swoich patryarchów, którzy osiagneli z czasem wladze prawie królewska i nosili tytul ksiazat wygnania (rosz gola, egzylarcha)

*) Ks. Morawski, Asemityzm. Kraków, 1896

Mianowicie wystepuja ci egzylarchowie w Babilonii okolo r. 200. po Chr. i do wieku jedenastego rzadza publicznie zydami na sposób królewski, uznawani i zatwierdzani przez monarchów wschodnich. Z czasem gina oni z powierzchni ziemi, ale tylko pozornie; w najnowszych czasach skupia sie ta naczelna wladza zydowska w zwiazku zwanym „Alians izraelski“, który ma siedzibe w Belgii i stamtad wysyla swych ajentów po calym swiecie

Widzimy wiec, ze zydzi mieli i maja swój samorzad i wlasciwe równouprawnienia nie potrzebowali. Jezeli wolali o nie i wreszcie je dostali, to jakaz z tego dla nich korzysc? Oto ta, ze teraz zyskuja podwójnie

Maja bowiem swój samorzad, swoja gmine, swoje fundusze, a nadto korzystaja z funduszów gmin chrzescijanskich

Natomiast chrzescianie na równouprawnieniu z zydami stracili i traca, bo zydów przypuscili do udzialu w chrzesciiinskich gminnych, szkolnych i religijnych funduszach, a zydowskie fundusze wyznaniowe zostaly nietkniete przez chrzescijan i zostaja nadal do uzytku samych wylacznie zydów

W rzeczywistosci nie zostali wiec zydzi ustawa z roku 1867. równouprawnieni, ale uprzywilejowani, fundusze ich nie zlaly sie bynajmniej z naszymi, ale nasze staly sie ich wlasnoscia

Czy rzad tego nie widzi? Czy ludnosc chrzescijanska tego nie czuje? Rzad sam temu w czesci winien, bo zaczawszy od Józefa II. byl zawsze dla zydów dziwnie lagodny, niby to pod pozorem poszanowania ich odwiecznych religijnych tradycyj. Sejmy zas nasze domagaly sie niejednokrotnie „rzeczywistego i rzetelnego równouprawnienia zydów“ z reszta ludnosci

Sejm galicyjski uchwalil to juz dnia 8. pazdz 1868. r. i 30. marca 1876. r.; takze postawil to zadanie posel Merunowicz d. 28. wrzesnia 1880. roku ^). Dotad wszystko na darmo. Gdziescie poslowie ludowi?? Gdziescie ludowcy, stojalowszczycy, socyaly? Widzicie rózne zdzbla w oczach braci waszych, ale belki w oczach zydów nie widzicie lub raczej wi d z i e c ni e c h c e c i e !

IV. Zydowski Talmud.

Chcac poznac dokladnie zydów, trzeba koniecznie poznac ich religie. Nie jestto rzecza tak latwa, jak sie na pozór wydaje. Zydzi bowiem trzymaja sie nie tylko Biblii czyli Pisma sw. starego zakonu, ale tez talmudu. Biblie znamy, bo my ja tez uwazamy za ksiege swieta i jest przetlómaczona na wszystkie jezyki, ale talmudu nie znamy, o talmudzie malo co wiemy. I nie dziw. Zydzi kryja sie z nim przed chrzescianami, a tlumaczenie go z hebrajskiego na inne jezyki uwazaja za wielka zbrodnie. Cóz to jest ten Talmud? Sa to ksiegi zydowskie, spisane przez róznych rabinów w pierwszych wiekach po Chrystusie Panu. Pierwsza nazywa sie Mis z n a i jest objasnieniem prawa mojzeszowego, zawartego w Biblii. Druga nazywa sie Gem a r a i jest objasnieniem Miszny. Ten talmud nazywa sie jerozolimskim, bo zostal napisany przez zydów palestynskich; prócz niego powstal w Babilonie podobny talmud nazwany babilonskim. Wyciag zas czyli streszczenie calego talmudu nazywa sie Szesc wniosków sejmowych T. Merunowicza Lwów 1880

Szulohan-aruoh i stanowi ksiege praw czyli kodeks, którego zydzi, mianowicie polscy, po dzis dzien scisle sie trzymaja^). Talmud mial byc objasnieniem Biblii, tymczasem jest raczej jej przekreceniem i sfalszowaniem

Biblia tez z czasem stracila prawie calkiem u zydów znaczenie, a talmud stal sie dla nich nieomylna wyrocznia we wszystkich sprawach

Chrzescijanie uczeni, zaczawszy od Papiezy, oddawna zwracali uwage na talmud i odslaniali jego tajniki, które zydom wcale chluby nie przynosza. Miedzy innymi napisal o talmudzie powazna ksiazke ks

J. Pranajtis, profesor jezyka hebrajskiego w Akademii katolickiej w Petersburgu w 1892 r. Dzielo to nosi tytul: „Chnstianus in Talmude Judaeorum“, (Chrzescijanin w Talmudzie zydowskim) jest napisane po lacinie, a wyjatki z talmudu sa tam takze przytoczone po hebrajsku dla wiekszej wiarygodnosci. Ks. Morawski T. J. w przytoczonem juz dzielku Asemityzm, wyraza sie o talmudzie w sposób nastepujacy: „Sa tam z d a n i a o g o ima c h i s p o s o b i e p o s t e p owa ni a z nimi t a k s t r a s z n i e d a l e k o i d a c e , ze wol e tu o n i c h z ami l c z e c “. Dlaczego zamilczec? Wlasnie przeciwnie powinno sie robic. Kto tylko moze, powinien wyciagac z talmudu te zdania „strasznie daleko idace“ i podawac je do wiadomosci wszystkich chrzescijan, szczególnie ludzi biednych i prostych. Niech Polacy poznaja sie na zydach; niech na kazdym kroku maja sie przed nimi na bacznosci i nie pozwola sie wyzyskiwac, rujnowac i za nos wo dzis, jak sie to niestety dzisiaj dzieje. “Wszystkie inne narody na swiecie znaja juz zydów i unikaja ich jak zarazy, a my nieszczesliwi Polacy przez swoja latwowiernosc, nieswiadomosc, a po czesci glupote, mamy zginac mamie i dac sie polknac temu tulaczemu plemieniu? Nie, nigdy, przenigdy! Niech tylko biedny nasz lud polski i nasze mieszczanstwo poznaja raz, czem sa zydzi, a z pewnoscia odwróca sie od nich, beda ich unikac, i to bedzie najskuteczniejszym srodkiem obrony przed zydostwem. Dla tego nie kierujac sie polityka strusia, który podobno chowa glowe do piasku, gdy go strzelcy gonia — stajemy smialo oko w oko zydom i z talmudu przytoczymy najwazniejsze wyjatki, opierajac sie na wspomnianej ksiazce ks
————————————-
*) Schulchan Aruch oder die vier jüdischen Gesetzbücher übersetzt von Heinrich Georg F. Löwe sen. 2 Aufl. Wien 1896
————————————–
Pranajtisa przez wladze duchowna zatwierdzonej

Jak sie talmud wyraza o Panu Jezusie, o Najswietszej Jego Matce, to istotnie lepiej zamilczec. Sa to najsprosniejsze przezwiska i bluznierstwa, tak straszne, ze gazeta lub ksiazka polska, któraby te bluznierstwa doslownie przytoczyla, uleglaby konfiskacie, jak sie to juz zdarzalo. Nie bedziemy wiec nawet dotykac tego blota, aby sie nim nie powalac, ale ograniczymy sie na podaniu tego, czem sa chrzescijanie wedlug talmudu, czyli za co nas zydzi talmudystyczni uwazaja

Nie mozna wymyslic gorszych przezwisk nad te, jakie spotykamy w talmudzie, gdzie tylko jest mowa o chrzescijanach. Talmud nazywa chrzescijan balwochwalcami, najgorszymi ludzmi, gorszymi od Turków, mordercami, nieprawego loza, nieczystymi zwierzetami, paskudnymi jak bloto, niegodnymi nazwy ludzi, zwierzetami w ludzkiej postaci, prawdziwemi bestyami, wolami, ostami, swiniami, psami, gorszymi od psów, rozmnazajacymi sie na sposób zwierzat, djabelskiego pochodzenia i przeznaczonymi do piekla, a trup chrzescijanina nie rózni sie wedlug talmudu od padliny zdechlego bydlecia!!! Ks. Pranajtis przytacza we wspomnianej ksiazce liczne zdania z talmudu po hebrajsku na udowodnienie, ze zydzi uzywaja istotnie tych strasznych wyrazów o chrzescijanach. Trudno powtarzac tu te wszystkie plugastwa. Za wielki bylby to zaszczyt dla zydów — wystarczy stwierdzic, ze to wszystko w talmudzie sie znajduje. Kto ciekawy, a rozumie po niemiecku, znajdzie je obszernie w niemieckim przekladzie tej ksiazki, p. t . ; Christenthum im Talmud der Juden von J. B. Pranaitis, übersetzt von Dr. J

BecTtert, Wien 1894“. Polski jezyk nie posiada dotad dokladnego tlumaczenia talmudu. Upominal sie o to w interesie ludnosci chrzescijanskiej posel Merunowicz na sesyi sejmowej w r, 1880, aby kosztem funduszu krajowego dokonac autentycznego przekladu talmudu, lecz niestety glos jego przebrzmial bez skutku. Kraj nasz chce byc nadal oszukiwanym i wyszydzanym przez zydów! Ale to dopiero poczatek, w talmudzie znajdziemy o chrzescijanach jeszcze ciekawsze rzeczy

Talmud wmawia w zydów, ze kazdy kraj, który oni zamieszkuja, jest ziemia od Boga im obiecana i kaze stosowac do chrzescijan miejscowych wszystkie te ostre prawa, jakich zydom wolno bylo uzywac nie* gdys w Palestynie przeciw poganom. Nakazuje wiec nie tylko unikac chrzescijan, ale nadto dazyc do tego

aby ich calkiem wytepic! Bagatela! Talmud uzasadnia nawet te ostre przepisy i uznaje je za sluszne i proste

Jakiez powody przytacza na poparcie swych tak strasznie daleko idacych^’ nakazów? Zyd ma unikac chrzescijan, poniewaz I. oni sa niegodni obcowania z zydami, II. sa nieczystymi, III. sa balwociiwalcami, IV. sa rozbÓjnii(ami ! ! ! Zastanówmy sie nad kazdym z tych czterech punktów z osobna. Co do pierwszego, ze chrzescijanie nie sa godni obcowania z zydami, daje talmud takie dowody. Zyd kazdy nalezy do wybranego narodu i jest obrzezany, wskutek tego posiada tak wysoka godnosc, ze nawet od aniola jest wyzszy. Co wiecej zyd wedlug talmudu jest prawie równy Bogu; kto zyda uderzy w twarz, to tak, jakby dal policzek Majestatowi Bozemu, mówi rabin Chanina

2) Zyd jest zawsze dobry pomimo wszystkich grzechów; grzechy nie moga go splamic, podobnie jak bloto nie plami jadra orzecha, tylko lupine.^) Zyd tylko sam jeden jest czlowiekiem; do niego nalezy caly swiat, jemu wszystko musi sluzyc, szczególnie te zwierzeta, które maja postac ludzka! Wprawdzie jeszcze daleko do tego szczescia, ale zydzi pocieszaja sie tem, ze przynajmniej raz na tydzien, w szabas, sa panami a chrzescijanie ich niewolnikami

W szabas nie wykonuja zydzi zadnej pracy, lecz uzywaja do spelniania domowych poslug najetych chrzescijan

To wiec, ze biedny katolik zydowi w szabas zapala swieczki, pali w piecu, doi krowy, sprzedaje w trafice, nie jest bynajmniej przypadkowe, ale sprytnie wymyslone przez zydowskich rabinów na to, aby zyda utwierdzic w tern przekonaniu, ze on jest panem swiata, ze jemu wszyscy maja uslugiwac. Chrzescijanie wiec, którzy te poslugi zydom w szabas spelniaja, podwójnie grzesza: raz, ze przez to swoja wiare wobec zydów hanbia, a po drugie, ze zydów utrzymuja w ich falszywem i niedorzecznem mniemaniu
————————————
Chullin 91. b. Sanhédrin 58. b. Chagigah f. 15. b

2* ——————————-
W szczególnosci-zabrania talmud: 1) zeby zyd chrzesci j aninowi nie zyczyl szczescia, 2) zeby sie chrzesci janinowi nie odklanial . Talmud radzi zydowi pozdrowic raczej wprzódy chrzescijanina, azeby nie musial odklonió sie chrzescijaninowi w razie, gdyby go tenze wprzód pozdrowil. 3) Z y d owi nie wolno skarzyc innego zyda przed sadem chrzesci janskim chyba wyjatkowo, jak o tem byla juz poprzednio wzmianka. 4) Chrzesci janin nie moze byc za swiadka przed sadem zydowskim

5) Zyd nie smie jesc pokarmów chrze*- sci janskich, szczególnie mleka udojonego w nieobecnosci zyda i chleba. Chrzescijanin móglby do takiego mleka lub chleba domieszac mleka swini lub innego nieczystego zwierzecia. Wogóle talmud ostrzega zydów, azeby unikali chrzescijanskich ubiorów i zwyczajów, gdyz one plamia zyda i ponizaja jego godnosc

(Wedlug malomiejskich chusytów nie wolno zydowi z zydem po polsku rozmawiac pod ciezkim grzechem i dlatego zydzi ze soba niechetnie mówia po polsku)

Co do drugiego punktu, ze chrzescijanie sa nieczystymi i dla tego zyd ich powinien unikac, to talmud posuwa sie tak daleko, ze twierdzi, iz chrzescijanie naleza do tych istot, które przez samo dotkniecie zanieczyszczaja wszystko. Czego tylko dotknie Akum, t. j. czlowiek, nie bedacy zydem, to wszystko uchodzi wedlug talmudu za nieczyste (trefne). Na dowód, ze to prawda, przytacza talmud taki przyklad: Jeden zyd spuszczal wino z beczki lewarem; w tem przyszedl goj i dotknal lewaru reka, wino zostalo uznane za trefne!*) Wszystkie naczynia, które zydzi biora od chrzescijan do swego uzytku, musza byc wprzódy oczyszczone, chocby nawet wcale jeszcze nie byly uzywane. Chrzescijanin, który przechodzi na zyda, nietylko podlega obrzezaniu, ale nadto caly musi byc dobrze obmyty woda (koszerowany); inaczej nie jest prawdziwym zydem, lecz Samarytaninem

Co za ostroznosc!   Wszystkie dotychczas poznane zakazy talmudu co do obcowania zydów z chrzescijanami sa wiecej smieszne niz zlosliwe i moznaby je od biedy zydom wybaczyc. Wszak duzo wybacza sie dzieciom, waryatom lub pijanym. Nawet punkt trzeci, w którym talmud dowodzi, ze wszelka czesc oddawana Bogu przez gojów jest balwochwalstwem i dla tego zyd ma unikac chrzescijan (szczególnie w swieta chrzescijanskie), nawet i to moznaby puscic mimo uszu. Trudno zadac od slepego, zeby znal sie na barwach, i odróznil, co czarne, a co biale. Ale co musi oburzyc kazdego chrzescijanina, to ta przewrotnosc, z jaka talmud wyraza sie dalej o chrzescijanach: Chrzesci jan nalezy unikac, bo sa niebezpieczni , czyhaja na zycie zydów! Talmudziarze mysla wiec, ze chrzescijanie niczego tak nie pragna, jak zguby zydów i dlatego nie wolno zydom uzywac pomocy chrzescijan, szczególnie w tych wypadkach, gdzieby latwo chrzescijanin mógl zydowi zaszkodzic.
*) ————————
Aboda sarah 72. b

————————-
Zabrania wiec talmud zydom brac chrzescijanska mamke, chrzescijanskiego golarza, nauczyciela, lekarza lub akuszerke. Na wszystko podaje talmud wazne powody. I tak mamka chrzescijanska mlekiem swem zatwardza serce zydowskie i sprawia w dziecku zla nature^). Nauczyciel chrzescijanski pociaga dzieci zydowskie do kacerstwa^). Lekarz moze rozlac krew zydowska®). Golarz moze brzytwa zyda poderznac, akuszerka moze wedlug rabina Meiera zgniesc czaszke dziecku i zabic je tak, ze nikt tego nie spostrzeze. A trzeba wiedziec, ze ten rabin byl tak uczony, iz kto sie dotknal jego laski, stawal sie madrym! ^) Jakze to jednak wytlómaczyc, ze zydzi mimo tak ostrych zakazów, uzywaja chrzescijanskich mamek, nauczycieli i lekarzy ? A, bo rabini daja im w niektórych wypadkach dyspenzy. Mianowicie, jezeli nie mozna znalezc zyda, wolno brac chrzescijanina. Nie wolno brac lekarza chrzescijanina pierwszego lepszego, ale znanego i glosnego lekarza i to za pieniadze wolno, bo taki dla zysku zydowi nie zaszkodzi! Nawet golarza chrzescijanina wolno uzywac, ale w obecnosci dzieci ludzkich (zydów) i jezeli zyd ma przed soba zwierciadlo. Brody jednak nie moze nawet zyd zydowi chusytowi ogolic, bo inaczej popelnia przez to „piec“ grzechów z powodu pieciu konców brody! Akuszerka tez moze byc chrzescijanka w razie koniecznej potrzeby, ale tylko w obecnosci kilku zydówek. Zreszta akum czy goj nie jest tak straszny i krwiozerczy, jak go talmud przedstawia. Dla tego zyd, przycisniety potrzeba, idzie do tego goja, szuka u niego pomocy, mimo, ze w duszy czuje ku niemu odraze

——————————————
i)Iore dea 81. 7. Hagah,
^) Tamze 153. I. Hagah. ^) Tamze 155 c, d. ^) Nauka religii (zydowskiej) na podstawie historyi, tióm. I. Planer. Lwów 1895. Cz. II str. 32

————————————

Dotychczas byla mowa o obowiazku unikania chrzescijan. Oczywiscie nam chrzescijanom nie jest przyjemnie podobne zakazy czytac lub slyszec, szczególnie, jezeli one sa w tak niedorzeczny sposób usprawiedliwiane

Ale te zakazy talmudu nie sa dla nas zbyt straszne i niebezpieczne. Raz dlatego, ze w gruncie oneby nam ogromna korzysc przyniosly, gdyby wszyscy zydzi je scisle zachowywali. Uniknelibysmy tych wszystkich strat, jakie nam stycznosc ze zydami przynosi. Powtóre, my chrzescijanie mamy w prawie koscielnem podobne przepisy odnosnie do zydów

Chociaz nasze przepisy brzmia znacznie lagodniej i nie sa oparte na takich nieludzkich przypuszczeniach, ale ostatecznie streszczaja sie w tem, ze chrzescijanin powinien tez unikac zydów, szczególnie sluzby u zydów, zydowskich lekarzy, nauczycieli, akuszerek, lazni itp. Nasze prawo koscielne wychodzi z tego zapatrywania, ze choc zyd jest czlowiekiem, ale stoi znacznie nizej od chrzescijanina pod wzgledem moralnosci i wstydliwosci; moze wiec chrzescijanina zepsuc lub o strate doczesna przyprawic. Wolno wiec i zydom oddzielac sie od chrzescijan nietylko drutami na wysokich kijach, jak to juz czynia po galicyjskich miasteczkach, ale nawet i chinskim murem. Wolno im na— wet opusció nasz k ra j, w którym tyle „cierpia niewinnie“ i wyniesc sie do Palestyny. Zareczamy, ze gdyby nawet tlumnie uciekali od nas, jak niegdys z Egiptu, nie bedziemy nasladowac Faraona i nie puscimy sie za nimi w pogon

Lecz talmud nie poprzestaje na wzywaniu zydów do unikania chrzescijan, talmud wklada na zydów obowiazki nierównie gorsze, bo zabrania im chrzescijan wspierac, owszem nai(azaje szl(odzic chrzescijanom, a nawet ich zabijac. W tem tkwi najwieksza róznica miedzy moralnoscia zydów a chrzescijan, to jest jadro kwestyi zydowskiej, to sa najsmutniejsze, najczarniejsze karty talmudu. Doprawdy, wierzyc sie nie chce, aby cos podobnego moglo istniec na swiecie i zeby chrzescijanie tak byli obojetni na ten straszny los, jaki im grozi ze strony zydów, mianowicie w Polsce, a szczególnie w Gralicyi. Chrzescijanie, otwórzcie oczy! Polacy przebudzcie sie, bo ten rozbiór Polski, jakiego zydzi na was dokonaja, bedzie okropniejszy i sromotniejszy od wszystkich innych! Oczywiscie tego rodzaju zarzutów nie mozna czynic zydom goloslownie, ale trzeba dokladnie przytoczyc , co i gdzie talmud w tym kierunku zydom przykazuje. Szukajmy a znajdziemy

Zydzi uwazajac sie za trzymanych w niewoli chrzescijanskiej, marza o tem, zeby sie z niej wydostac

W tym celu obowiazani sa wedlug talmudu zwalczac to »bezbozne edomickie panstwo“, które jest rozszerzone po calym swiecie. Ze jednak wprost tego i zawsze czynic nie moga, przeto winni przynajmniej posrednio do tego dazyc, a wiec   I. chrzescian nie popierac

a) Z y d ow i nie wol n o r a t owa c chor ego c h r z e s c i a n i n a . „Pogan (t. j. nie-zydów) nie mozna pielegnowac ani za pieniadze, chyba, ze zachodzi obawa nieprzyjazni z ich strony ; w tym tylko wypadku wolno ich darmo ratowac, a tembardziej za pieniadz©^. Takze wolno na akumie próbowac, czy lekarstwo jest dobrej

b) Nawet , g d y c h r z e s c i a n i n ow i g r o z i smi e r c , ni e p owi n i e n go z y d r a t owa c , owszem powinien usunac od niego srodki ratunkowe ^)

„Gdy kto zobaczy, ze heretyk (taki, który odrzuca Tore) wpadl do dolu, a w tym dole znajduje sie drabina, niech ja szybko wyciagnie i powie, ze musi swego syna sprowadzic z dachu, a potem ze ja przyniesie, lub cos podobnego. Nie powinno sie miec litosci nad nimi, poniewaz napisano „Nie lituj sie nad nimi“ ^). Jezeli wiec kto widzi, ze akum ginie lub tonie, niech go nie ratuje. Jezeli widzi, ze grozi mu smierc, niech go nie wybawia od smierci. Ale nie trzeba go wlasna reka zabijac lub do dolu stracac albo co podobnego czynic, jezeli on nie jest z nami na stopie wojennej“ ®)

c) Z y d n i e p ow i n i e n c h r z e s c i an i n o- wi n i e d o b r e g o czyni c . Ci, którzy chca akumowi wyswiadczyc cos dobrego, nie zmartwychwstana po smierci ^). Czasem wolno uczynic cos dobrego dla chrzescianina, ale tylko w tym celu, aby zydzi mieli z tego korzysc, lub dla spokoju, zeby ukryc nienawisó. „Biednych gojów powinno sie utrzymywac razem z biednymi zydami dla spokoju„ ^)

—————————————
*) lore dea 158. 1. ^) Hagah. ®) Por. Hilkoth Akum X. 2. *) Choschen ham. 425. 5. ») Deut. J . 2.^^ Majm. Hilkoth AkumX. 1. ‘^) Sohar i. 25. 5

—————————————

d) Z y d o m ni e w o l n o n aw e t chr z e s c i an chwalic . Nie przypisuj mu wdzieku, zeby nie powiedziano „jak piekny jest ten g o j!“ ^). Takze nie wolno chwalic chrzescian z ich czynów, któreby mogly ich wslawic. Jezeli jednak zamierza sie przez te pochwaly przysporzyc chwaly Panu Bogu, mianowicie, ze tenze stworzyl piekne stworzenia, wtedy wolno pochwalic

Powodem tego zakazu jest wyzej przytoczone mniemanie talmudu, ze tylko zyd jest czlowiekiem, a wszystko inne stoi na równi ze zwierzeciem i tyle zasluguje na pochwale, co ladne zwierze! e) Zydowi nie godzi sie nawe t wymówi c i m i e n i a c h r z e s c i a n lub t a k i c h p r z e dmi o tów, k t ó r e o d n o s z a s ie do s l u z b y Bo z e j c h r z e s c i a n s k i e j . Jest wzbronionem wspominac Akuma ^), napisano bowiem. „Imie cudzych bogów nie bedzie slyszane z ust waszych“ ^). „Jezeli zas trzeba koniecznie wspomniec ich bozków, to nalezy zrobic to szyderczo“. „Trzeba sie starac zniszczyc bozków lub nadawac im szydercze nazwiska“ ®)

Zydzi tez boja sie strasznie wspominac imiona chrzescijanskie Pana Boga, Matki Boskiej lub swietych

W przy toczonej juz wprzódy ksiazce do nauki religii zydowskiej (Nauka religii na podstawie historyi) jest starannie przemilczane imie Zbawiciela swiata, wlasnie w mysl talmudu. Natomiast nie szczedza zydzi zlosliwych, szyderczych przezwisk wszystkim swietosciom naszym religijnym, jak o tem juz byla wzmianka na poczatku niniejszej rozprawy. Kto mial nieszczescie zetknac sie blizej ze zydami, przekonal sie o tem, jak zydzi nasza mowe polska kalecza w tym celuj aby ukuc takie wlasnie szydercze wyrazy i niby to przypadkiem posluguja sie niemi wobec chrzescian

———————————————-
*) Hilkotli Akum Majm 10. 6. Aboda sarah 20 a Toseph

Hilkoth Akum V. 12. ¦*) Exod. 23. 13. lore dea 146. 15

————————————-

Talmud nie poprzestaje na samych tylko posrednich zakazach, obliczonych na zgube chrzescian, ale tez wprost zmierza do tego celu i nakazuje: II. szkodzic ciirzesoianom na majatku

Goje sa wedlug talmudu niewolnikami i zwierzetami domowemi zydów, dlatego ich zycie i majatek nalezy do zydów. „Jego zycie (goja) jest w twym reku, tembardziej jego mienie“, tak brzmi zasada rabinska*)

Zyd moze wiec wedlug talmudu bezkarnie pozbawic chrzescian ich mienia na wszelki sposób, czy to podstepem, czy oszukanstwem i nie mozna mu zarzucic, ze popelnia rabunek, poniewaz on tylko odbiera to, co sie mu nalezy. „Wszystkie majatki chrzescian sa mieniem nie zajetem przez nikogo; kto pierwszy je zajmuje, ten jest ich panem“ ^). Dlatego a) n ie t r z e b a p o u c z a c gojów, k t ó r z y s ie w i n t e r e s a c h h a n d l owy c h pomyl a. „Posyla ktos sluzacego, aby odebral od goja pieniadze

Goj dal przez omylke wiecej niz byl winien; nadwyzka nalezy sie poslancowi. Jezeli jednak i poslaniec przez nieuwage nie spostrzegl tej nadwyzki i oddaje wszystkie pieniadze, to wszystkie naleza sie temu, który go poslal“ ^)

———————————————-
*) Eohling Polemik p. 20. Baba bathra 54 b. ®) Choschen ham 183. 7

———————————————

b) n ie wo l n o o d d a c z n a l e z i o n e j r z e czy, j e z e l i ona n a l e z y do c h r z e s c i a n i n a

„Rzecz zgubiona przez Akuma mozna zatrzymac, a kto ja oddaje, przestepuje zakon, gdyz wzmacnia potege grzeszników. Chwali sie jednak tego, który oddaje znaleziona rzecz dla uczczenia przez, to imienia Boskiego, azeby za to chwalono Izraelitów i mówiono o nich, ze sa uczciwymi ludzmi“ ‘)

c) wol n o o s z u k a c chr z e s c i anina . „Oszukanie tegoz (goja) jest dozwolone“ Jezeli kto (zyd) ma akuma dobrego odbiorce, to nie wolno wedlug zwyczaju pewnych miejsc innemu zydowi wspólzawodniczyc i z tym samym akumem prowadzic interesa

W innych miejscach inny jest zwyczaj, poniewaz wolno innemu zydowi z tym akumem kupczyc, schlebiac mu, aby mu odebrac pieniadze, gdyz majatek akumów uwaza sie za wspólny majatek i nalezy do tego, kto go pierwszy wezmie w posiadanie. Niektórzy jednak zabraniaja tego wspólzawodnictwa ®). Je zeli (zyd) ma stosunki z akumem i przyjdzie jego towarzysz i oszuka akuma na miarze, wadze lub liczbie, to musi zyskiem podzielic sie z tamtym zydem ^)

Moze tez zyd udawac, ze jest chrzescijaninem, aby tem latwiej chrzescijan oszukac. „Jezeli (zyd) moze ich (balwochwalców) wprowadzic w blad przez to, ze beda go uwazac za czciciela gwiazd (akum), moze udawac chrzescijanina“ ®). To tez przelozony zydowskiego seminaryum dla rabinów we Wroclawiu zyd Jost, przytacza w swem dziele Geschichte des Judenthums (Dzieje zydów) II. 444. ze szozególnem zadowoleniem szereg uczonych zydów, którzy pozornie chrzest przyjeli, aby pod maska chrzescijanska popierac tem skuteczniej swych rodaków. Takich pozornych chrzescian bylo tez duzo niegdys w Hiszpani; w nowszych czasach byl takim pozornym tylko chrzescijaninem kanclerz angielski, zyd d’Izraeli, który po przyjeciu chrztu zostal w duszy zydem i popieral goraco zydów
Tak podaje dziennikzydowskiJPaw/wZ?a (21. kw. 1881)
———————————————-
*) Choschen ham. 266. 1. ^)Baba kama 113 b. ®) Choschen ham. 156. 5. Hagah. *) 183. 7. Hagah. ®) lore dea 157. 2. Hagah,
———————————————–

d) Zydowi wolno brac lichwe od chrzescianina

Odstepcy (szomed; szomed znaczy ochrzczony), który przechodzi do balwochwalstwa, wolno pozyczac na lichwe*). „Podlug Tory, wolno akumowi na lichwe pozyczac. Lecz niektórzy medrcy pozwolili tylko tyle, zeby mozna z tego wyzyc. Dzisiaj jednak wolno to czynic na wszelki sposób“ 2). Takze w innem miejscu talmud pisze: „G-oja mozesz oszukac i brac od niego hchwe; gdy jednak twemu „blizniemu“ co sprzedajesz lub od niego kupujesz, nie powinienes oszukiwac twego brata“ ‘*). Tutaj wiec wyraznie talmud przeciwstawia zyda chrzescianinowi w ten sposób, ze zyda tylko nazywa bliznim i bratem wzgledem innych zydów; spotykamy te róznice w talmudzie bardzo czesto. Widzimy tez codziennie, ze wiekszosc zydów zyje z lichwy i nie tylko nie maja sobie tego za grzech, ale nawet za zasluge wobec Boga. „Od cudzoziemca masz brac lichwe“, tak brzmi jedno ze 248 przykazan, które rzekomo mial im nadac Mojzesz i zadnego nie wyl(onuja tak sumiennie jak to wlasnie. Zeby zas zyd zasmakowal i zaprawil sie w lichwie, dozwala talmud pobierac czasem lichwe i od zyda! ’)
’) ——————————————-
Aboda sarah 54 a. *) lore dea 159. 1. ®) Baba mezia 61. Tos

—————————————-

e) Zydowi wolno w sadzie {(lamac i oszul(iwac w tym celu, zeby chrzescianina potepic. Tylko wtedy nie wolno zydowi oszukiwac w sadzie, gdyby przypuszczal, ze oszustwo wyjdzie na jaw, bo takie wydobycie na widok publiczny oszustwa zydowskiego jest zniewaga imienia Boskiego i straszna zbrodnia! Gdy jednak goj nie pozna, ze zyd lze, moze zyd klamac, n. p. moze powiedziec do goja: ja to dalem twemu zmarlemu ojcu, oddaj mi napowrót. Takie klamstwo nie jest „zniewaga imienia Boskiego“ wedlug talmudu ®)

f) Zyd moze z czystem sumieniem przed sadem zlozyc falszywa przysiege, gdy chodzi o zgube chrzescianina

Tak zrobil raz slynny Rabbi Akiba. Zazadano od niego przysiegi, wiec przysiagl wargami, ale w sercu zaraz te przysiege uniewaznil. Talmud nazywa go za to „wielkim“ ^). I nie ma sie co dziwic! Jezeli chrzescianin uchodzi za zwierze wobec zyda talmudysty to cóz znaczy dla takiego zyda przysiega wobec chrzescianina? Zreszta zydzi maja bardzo latwe sposoby do uwolnienia sie od wszelkich przysiag i obietnic. Wedlug zeznania wielu nawróconych zydów, jako to: Drach’a^), Jana Schmid’a, Brentz’a, sa dwa sposoby uniewazniajace u zydów wszelka przysiege. Jeden zowie sie Haffareth nedarim a polega na tem, ze zyd wybiera sobie trzech dowolnych zydów i ci zasiadaja jako trybunal majacy taka wladze, jak slowo Boze
———————————————–
’) Rohling Talmudjude. *) Baba Kama 113 a. Baba kama 113 b. Tosephot, <)Kallah, 1. b. (p. 18). 6)Drach: Deuxieme lettres d’un Rabin converti aux israélites ses freres. Paris 1827

————————————————
Zyd zeznaje przed tym trybunalem, ze przysiegi i obietnice, jakie uczynil, drecza go i dla tego je odwoluje; ze sa tak liczne, iz nie moze ich wszystkich wymienic, ale niech trybunal tak uwaza, jakby one byly wszystkie wyliczone. Poczem trybunal bez zadnego dalszego protokolu i sledztwa oswiadcza, iz wszystkie te przysiegi i zobowiazania sa niewazne

Kazdy zyd urzadza sobie taki wygodny sad prywatnie przynajmniej raz na rok, zwykle we wrzesniu

Drugi obrzed oczyszczajacy zyda z wszelkiej przysiegi nazywa sie Kol nidre i odbywa sie publicznie w bóznicy w sadny dzien. Zanim spiewak zacznie pierwsza modlitwe przypadajaca na sadny dzien, zbiera sie trzech zydów i skladaja trybunal, który w obliczu calej gminy uniewaznia z cala powaga wszystkie sluby, zobowiazania sie i przysiegi obecnych zydów tak za rok ubiegly jak i nastepny. Niektórzy rabini dowodza, ze to uniewaznienie ma moc tylko na nastepny rok, inni, ze odnosi sie tylko do tych slubów i przysiag, jakie zyd sklada wzgledem siebie samego, inni znów, ze odnosi sie do tych przysiag, które zyd sklada z przymusu lub z pospiechu i t. p., ale to nic nie znaczy, zawsze daje to sposobnosc do wielkich naduzyc i tlumaczy nam, dlaczego wszelkie interesa z zydami sa dla chrzescian bardzo slizkie i niebezpieczne

Nie dziwic sie wiec, ze zydzi od wieków byli uwazani za naród wiarolomny i oszukanczy i ze Kosciól nasz katolicki tak zreszta lagodny w sadzeniu, nazywa zydów wprost „wiarolomnymi“ w publicznych modlach, jakie zanosi za ich nawrócenie w kazdy Wielki pia— tek: Oremus et pro perfidis ludaeis (Módlmy sie i za zydów wiarolomnych)! Kiedy juz mowa o przysiedze zydowskiej trzeba wspomniec, ze zydzi nie przywiazuja tez zadnej wagi do przysiegi chrzescijanskiej. Wedlug talmudu, nie powinien wlasciwie zyd miec zadnych interesów z chrzescijaninem, bo sie moze wydarzyc, ze chrzescijanin bylby zniewolony skladac zydowi przysiege a taka przysiega bylaby niewazna, gdyz „chrzescijanie przysiegaja na bozków“ ’). Nawet gdyby chrzescijanin przysiegal na „Boga Abrahama, Izaaka i Jakóba“ zyd mu nie powinien wierzyc, bo chrzescijanin i wtedy mysli o swym bozku. Lecz gdy chodzi o uratowanie mienia zydowskiego moze zyd przyjac chrzescijanska przysiege, bo chrzescijanie choc tylko na swietych swoich przysiegaja a nie na Boga (!) to jednak mysla przy tem o Bogu, który stworzyl niebo i ziemie

I czyz mozna wobec tego wszystkiego liczyc na zydowska przysiege lub zawierac z zydami umowy jakies pod przysiega? Talmud zydowski w swej nienawisci do chrzescijan nie cofa sie przed najgorszymi srodkami i nakazuje chrzescijan zabijac

„Kacerzy, zdrajców i odstepców, nalezy wrzucic do dolu i nie wyciagac“ ^). Dodawszy do tych trzech jeszcze ciemiezców, którzy obecnie trzymaja zydów w niewoli, to trzeba mordowac cztery rodzaje ludzi: zdrajców, odstepców, ciemiezców i wszystkich kacerzy (chrzescian) nie wyjmujac zadnego nawet najlepszego
———————————–
*) Sanhedrin f. 63. ^) Aboda sarah. 26\
—————————————

1. N a jw i e k s z ymi n i e p r z y j a c i ó lmi zydów sa ci, k t ó r z y o d s l a n i a j a t a j n i k i taj – mudu, a l bo s c i a g a j a na z y d ó w k a r y pieni e zne, chocby niewielkie. Tacy zowia sie Moseroth zdrajcami. O nich pisze talmud: Wolno zabic zdrajce i dzis, wszedzie, gdzie sie go spotka. Mozna go zabic wprzód nim zdradzi. Kiedy powie, ze chce komu zaszkodzic na majatku, lub zyciu, juz przez to sam wydal na sie wyrok smierci. Trzeba go jednak przestrzedz, zeby nie zdradzal, jezeli odpowie, ze zdradzi, to musi byc zabity, a im predzej go kto zabije, tem wieksza bedzie mial zasluge *). Jezeli niema czasu go przestrzedz, to niekoniecznie. Niektórzy sadza, ze zdrajce tylko wtedy mozna zabic, jezeli nie mozna sie go pozbyc przez pozbawienie go jakiego czlonka. Jezeli n. p. mozna mu wyrwac jezyk albo go oslepic, to nie wolno go zabijac ^). Jezeli sie wie na pewno, ze ktos trzy razy zdradzil Izraelite, albo go przyprawil o utrate pieniedzy na rzecz akuma, to trzeba roztropnie przemysliwac nad tem, zeby go zgladzic ze ziemi ^). Nawet badanie talmudu zydowskiego zasluguje na kare smierci. Rabin Jochanan mówi: Goj, który bada zakon (zydowski), jest winien smierci ^)

2. Zydów, k t ó r z y p r z y j e l i c h r z e s t ! t r z e b a z a b i j a c . Tych Izraelitów, którzy odpadna od religii albo stana sie Epikurejczykami, trzeba zabijac i scigac az do piekla, poniewaz trapia Izraela i odwracaja lud od Boga *).
—————————————
‘) Choschen ham. 388, 10. =*) Hagah. Ohoschen ham

388, 15. ¦*) Sarihedrin, 59a
——————————————–
Odstepcy, którzy przechodza na wiare Akumów i miedzy nimi sie walaja, czczac gwiazdy i planety, sa podobni do tych, którzy odstepuja, zeby Boga draznic. Dlatego trzeba ich wrzucic w dól i nie wyciagac ^)

3. C h r z e s c i a n t r z e b a z a b i j a c , bo sa c i e m i e z c a m i , r e s z t k ami Ama l e k i t ów k t ó r y c h n a k a z u j e S t a r y Z a k o n wyt epi c . „Narody ziemi sa balwochwalcze, powiedziano o nich, ze trzeba je zgladzic z ziemi,®). One sa z tych, o których rzeczono: „zgladz pamiec Amaleka“. Resztki ich znajduja sie w czwartej niewoli, mianowicie ksiazeta, którzy sa prawdziwymi Amalekitami. Dlatego nalezy przedewszystkiera zabijac ksiazat (panujacych), bo jak dlugo oni zyja, nie moga zydzi spodziewac sie wyzwolenia z czwartej niewoli i daremnie sie o to modla. „Rzecz pewna, ze nasza niewola dopóty bedzie trwala, dopóki nie beda wytepieni ksiazeta narodów, którzy sluza bozkom“ ^). „Rzekl Jehuda: chodz i patrz jak sie rzecz ma; odkad ich ksiazetom dano moc nad Izraelem, wolanie tegoz (modlitwa zydów) zostaje bez skutku; bedzie jednak wysluchane, jezeli zginie panujacy, gdyz napisano: Umarl król egipski i wkrótce odpoczeli synowie Izraela od niewoli: Wolali i ich wolanie weszlo do Boga ^). Najwiecej nie cierpia zydzi tego panstwa, którego punktem srodkowym jest Rzym. Nazywaja je królestwem Ezawa, Edomitów, dumnem panstwem, bezboznym Rzymem
————————————–
‘) Hilkoth Akum X. 2. *) Jore dea 158, 3. Hagah. ®) Sohar I. 219b. *) Sohar 1. 216b. ») Sohar II. 19a

————————————————

Panstwo tureckie nazywaja królestwem Izmaela; o zniszczenie tegoz im nie chodzi, ale zato radziby zgubic panstwo rzymskie na wszelki mozliwy sposób, gdyz sadza, ze ze zniszczeniem Rzymu, zwiazane jest zbawienie Izraela. Rabin Kimhi pisze wyraznie : Cokolwiek prorocy mówia o zburzeniu Edomu, nalezy rozumiec o Rzymie, bo gdy Rzym runie, nastapi wybawienie Izraela

4. Ws z y s c y c h r z e s c i a n i e z a s l u g u j a na smi e r c , ni e wy jmu j a c n a j l e p s z y c h

„Najlepszy z goimów zasluguje na smierc ^). To samo zdanie spotykamy w róznych ksiazkach zydowskich, chociaz nie zawsze w tych samych slowach. Schulchan aruk po slowach „nie trzeba zabijac wlasna reka tych akumów, którzy sa nie szkodliwi dla zydów, dodaje te uwage: „Ale w czasie wojennym (jezeli chrzescianin chce szkodzic zydowi) mozna go wlasnorecznie zabic wedlug zdania: dobry (najlepszy) miedzy akumami zasluguje na smierc“

5. Z y d z a b i j a j a c y c h r z e s c i a n i n a ni e g r z e s z y , ale s k l a d a B o g u p r z y j emn a of iare. Zgladz zycie Kliphoth i zabij ich, poniewaz bedziesz przyjemniejszy majestatowi Bozemu, niz ten, który sklada kadzidlo“ ^). „Izraelita powinien sie starac wyrwac chwast z winnicy i wytepic go, to. jest wykorzenic Kliphoth, gdyz nie mozna zadnej wiekszej uciechy wyswiadczyc Bogu, niech mu bedzie chwala, jak gdy tepimy z tego swiata bozboznych Kliphoth“ ^)

—————————————-
’) Buxtorf Lexicon „Rom“. ^) Aboda Sarah 26b. ^) Sepher Or Izrael 117b. *) tamze f. 180
————————————————
P o z b u r z e n i u swi a t y n i j e r o z o l ims k i e j n i e m a dl a z y d ó w p r z y j emn i e j s z e j o f i a r y , j a k w y t e p i e n i e c h r z e s c i a n . „Niemamy zadnej przyjemniejszej ofiary nad te, która polega na uprzatnieniu nieczystej strony“ *)

Ci, którzy chrzescian zabijaja, maja obiecane najwyzsze miejsce w niebie. „W piatym palacu rajskim znajduja sie wszyscy ci, którzy zalowali Syonu i Izraela oraz wszyscy niszczyciele balowochwalczych narodów, a jak purpura jest honorowa szata Boga, tak wszyscy ci, którzy zabijaja resztki balwochwalczych narodów, beda nia ozdobieni ^)

Wedlug talmudu nie wolno zydowi przestac myslec o wytepieniu gojmów. „Nie powinni zawierac pokoju z balwochwalcami, poniewaz napisano: wybijesz je do szczetu^); lecz maja ich albo odwiesc od ich religii albo zabic ^). G-dzie Izraelici wzmoga sie w sile, nie wolno im pod grzechem cierpiec wsród siebie balwochwalców, chocby który przypadkiem miedzy nimi mieszkal, albo przechodzil z miejsca na miejsce dla handlu… nie pozwolimy mu nawet przejsc przez kraj“ (tamze X. 7). Kazdy zyd jest obowiazany przyczynic sie do wytepienia swych zdradzieckich nieprzyjaciól, jezeli nie moze inaczej, to przynajmniej pieniedzmi. Koszta sprzatnienia zdrajcy maja pokryc wszyscy mieszkancy miasta, takze i ci, którzy placa gdzieindziej podatek ®)

Zadne swieto, chocby najwieksze, nie przeszkadza do mordowania chrzescijan ®). Rzekl R. Eleezer: balwochwalce (Am haarez) mozna zabic (zadusic) w sadny dzien, który przybada w szabat (a wiec w najwieksze swieto). Rzekli na to dwaj uczniowie rabina: powiedz raczej „zarznac“. Na to on odrzekl: bynajmniej, gdyz przy zarzynaniu trzeba odmawiac zwykle modlitwy, przy uduszeniu zas nie potrzeba zadnej modlitwy
————————————
Sohar III. 227b. Sohar I. 38b. i 39a. 3) Deut. 7. 2

*) Hilkoth Akum X. 1. Choscben ham 388. 16. ®)Pesachim 946
————————————————-

Ze ich trzeba dusic jak bydlo, wynika tez z tego zdania: a ich smierc ma nastapic przez zatkanie ust, jak przy bydle, które sie zabija bez halasu i krzyku ‘)

Wytepienie religii chrzescijanskiej jest glównym celem wszystkich dazen i przykazan Izraela. Dziwna rzecz, iz nawet od Messyasza, swojego wybawcy, nie oczekuja zydzi nic innego, tylko ze bedzie przesladowal wszystkich niezydów i dreczyl najgorszemi plagami

Dlatego zaliczaja przyjscie Messyasza do trzech najwiekszych kar, jakie ludzi spotkac moga^)

Kto przestrzega potrójnego jedzenia w szabat, bedzie uwolniony od trzech kar: od „plag Messyasza“, od sadu piekielnego i od wojny Goga i Magoga (przeciw chrzescijanom i Turkom)

Poniewaz zydzi oczekuja tylko ziemskiego Messyasza, który uczyni ich panami swiata, przeto niema sie co dziwic, ze niektórzy z nich sadza, iz w dzisiejszych czasach spelniaja sie dla nich messyanskie przepowiednie. Chociaz zydzi stanowia zaledwo 0*3‘’/o calej ludnosci ziemskiej, to jednak zyd jest dzis w istocie wszechwladnym panem w Europie. Zydzi bowiem sa królami kapitalu (pieniedzy), ksiazetami handlu, kierownikami prasy (gazet) i publicznej opinii, a „plagi *) Sohar II. 119a. ^) Buxtorf. Synag. jud. p. 24. Schabbat messyanskie“, istniejace w pojeciu zydów, spadly juz dzisiaj na chrzescijan. Talmud jednak oczekuje osobiblstego przyjscia innego Messyasza, który wyzwoli zydów z czwartej (rzymskiej) niewoli i zalozy swiatowe królestwo. Wprawdzie niektórzy rabini twierdza, ze Messyasz nie przyszedl i nie przyjdzie, lecz wiekszosc zydów jeszcze dzisiaj oczekuje Messyasza

Wedlug Gersona modla sie prawowierni zydzi trzy razy dziennie, azeby Messyasz przyszedl. Wedlug nauki rabinów, ma sie narodzic Messyasz w Betleem z pokolenia Dawida; poniewaz jednak wszystkie rodowody domu dawidowego zaginely w 740 lat po Chrystusie, przeto kazdy zyd ma nadzieje, ze pochodzi z rodu Dawida, moze sie nazywac „królewiczem“ ^) i moze oczekiwac, ze z jego potomstwa narodzi sie Messyasz. Rabini rozrózniaja tez dwojakiego Messyasza: cierpiacego i zwycieskiego. Pierwszy wyjdzie z dziesieciu pokolen, bedzie walczyl przeciwko Gogo wi i Magogowi (chrzescijanom i Turkom) i w tej walce polegnie, a z nim zginie wielu zydów. Kiedy jednak Gog i Magog rozzuchwali sie odniesionem zwyciestwem, przyjdzie drugi Messyasz zwycieski ze Rzymu. Na nowo wybuchnie straszna wojna, w której zydzi zwycieza. Dla pogrzebania zwlok zabitych beda potrzebowali zydzi siedmiu lat, a drzewo ze zdobytej broni wystarczy im do palenia takze na lat siedm. Pogan zostawia tylko na niewolników zydowskich

Kazdy zyd bedzie mial 2800 parobków

O tego msciwego Messyasza blagaja ciagle zydzi w swoich modlitwach, szczególnie wieczorem przed Pascha temi slowy: „Wylej Twój gniew na pogany, którzy Cie nie znaja i na królestwa, które Twego imienia nie wzywaja; albowiem pozarli Jakóba i spustoszyli jego miejsce“ ‘). Wylej na nie gniew Twój i zapalczywosó gniewu Twego niech je ogarnie ^)

Gonic je bedziesz w zapalczywosci, a skruszysz je pod niebem, Panie! Jak dlugo bedzie Twoja sila zatrzymana i Twoja ozdoba w reku ciemiezcy? O Boze, wzbudz Twoja moc i Twój gniew przeciw naszym nieprzyjaciolom, niech zginie ich potega i niech beda zawstydzeni

Niech bedzie odjeta odrzuconym wszelka nadzieja, niech zginaw okamgnieniu wszyscy kacerzeiniech beda wytepieni wszyscy nieprzyjaciele Twego ludu; królestwo pychy niech zostanie starte, zlamane i zburzone; wszyscy powinni byc podbici szybko za dni naszych! Tymczasem Kosciól katolicki tak sie modli równoczesnie za rozproszonych zydów: Módlmy sie i za wiarolomnych zydów, azeby Pan zdjal zaslone z ich oczu i zeby oni takze poznali Jezusa Chrystusa, Pana naszego. Wszechmogacy, wielki Boze, który od Swego milosierdzia nie odrzucasz zydowskiego wiarolomstwa, wysluchaj naszych prósb, które do Ciebie zanosimy z powodu zaslepienia tego narodu, azeby i oni, poznawszy swiatlo Twojej prawdy, którem jest Chrystus, byli wybawieni ze swej ciemnoty przez tego Jezusa Chrystusa, Syna Twego jednorodzonego, Pana naszego, który z Toba zyje i z Duchem Swietym równy w Bóstwie zyje i króluje na wieki. Amen^)

‘) Ps. 79. 6 i 7. *) Ps. 69. 25. 3) Tren. Jer. 3. 66. *) Missale romanum Parasceve

V. Morderstwa rytualne.

Zatrzymalismy sie dluzej nad talmudem zydowskim, bo on jest jakby zwierciadlem, w którem sie odbija cala natura zydów dzisiejszych. Talmud nam tlómaczy, dlaczego zydzi sa takimi niebezpiecznymi i nieublaganymi dla chrzescian. Ktos napisal, ze zydzi sa lepszymi, niz ich talmud; byc moze, lecz tylko dlatego, ze jeszcze nie sa zupelnymi panami kraju i zawsze jeszcze troche sie boja. Ale dzis staja sie coraz zuchwalsi. Juz osmielaja sie bezczescic nasze koscioly, jak np. Kosciól sw. Krzyza w Krakowie w r. 1897; juz zaczepiaja i najezdzaja procesye katolickie nawet w czasie uroczystosci Bozego Ciala, jak to sie niedawno zdarzylo w kilku miejscach, np. we Wisniczu, Mielcu, Straconce. Pójdzmy teraz dalej w ten las zydowskich zwyczajów i brudów i przypatrzmy sie mo r d e r s twom r y t u a l n ym. Tak sie nazywaja morderstwa, które zydzi popelniaja na dzieciach chrzescianskich w celach rytualnych czyli obrzedowych zwykle na Wielkanoc

Ze takie morderstwa odpowiadaja duchowi talmudu, temu nikt nie zaprzeczy, kto z przytoczonych wlasnie zdan poznal, jaka nienawiscia zieje talmud wzgledem chrzescian. Czy jednak talmud nakazuje wyraznie takie morderstwa rytualne, o to sie sprzeczaja rózni znawcy talmudu. Jedni twierdza, ze tak, drudzy, ze nie.’ Mniejsza o to; to pewna, ze takie morderstwa rytualne czesto sie zdarzaly. Szczegolüie od jedenastego wieku po Chrystusie Panu spotykamy w historyi róznych krajów takie straszne wypadki

Ks. dr. Józef Deckert, proboszcz w Wiedniu, przytacza w znanej nam juz ksiazce „Chrzescianin w talmudzie ?ydowslcim^ takich morderstw przeszlo sto, miedzy rokiem 1071 a 1891 dokonanych. Cztery takie morderstwa spelnione w Tyrolu opisal ten sam autor bardzo dokladnie i zródlowo w osobnej ksiazce, która wyszla pod tytulem: Czworo dzieci tyrolskich, ofiara zydowskiej zacieklosci, Wieden 1893 ^). Przytoczymy o kazdem z tych dzieci krótka wiadomosc

Pierwszym jest sw. Szymon Meczennik z Trydentu w Tyrolu, zamordowany w roku 1475. Kosciól katolicki zaliczyl go w poczet swietych, umiescil o nim stosowne modlitwy we mszale i brewiarzu kaplanskim i tam wlasnie znajdujemy krótki zyciorys jego tej tresci: Szymon urodzony w Trydencie z poboznych rodziców, majac niespelna 29 miesiecy zycia, zostal skradziony z przed domu swego ojca przez zyda Tobiasza, który byl przez innych zydów przekupiony

Ci zydzi uchwalili przed nachodzacemi swietami Wielkanocnymi zabic dziecko chrzescianskie, aby krew tegoz wpuscic do macy wielkanocnej, uwazajac to za rzecz mila Bogu. Porwane dziecko zaniesiono naprzód do domu Szmula, gdzie duzo zydów bylo zebranych, potem w nocy do bóznicy. Tam zdjeli z niego suknie, szyje okrecili mu lniana szmata, zeby nie krzyczal i rozkrzyzowawszy mu rece, zaczeli znecac sie nad jego cialem niewinnem jak glodne wilki   *) Das Christenthum im Talmud der Juden von I. B

Pranaitis. Wien 1894 Vier Tiroler Kinder, Opfer des chassidischen Fanatismus. Wien 1893

z nieslychana wsciekloscia. Jeden odcial mu nozem, który dotyczas nosi na sobie slady krwi, pewna czesc ciala, drugi obcegami wyrwal mu kawalek miesa z wargi, inny, niemniej okrutny, szarpnal go obcegami za lydke. Tymczasem chwytaja tryskajaca z ran krew w podstawiona miednice dla swych przebrzydlych celów. Ten, co okrecil dziecku szyje lniana chustka, popuszczal jej, albo ja sciagal, zeby dziecko sie wczesniej nie zadusilo, a jednak zeby nie moglo glosno krzyczec. Nienasyceni takiem morderstwem, kluli wszyscy na wyscigi ze wszystkich stron na wpól umarle czlonki iglami i wolali, ze czynia to na hanbe Jezusowi, którego chrzescianie czcza jak Boga, chcac tym sposobem tak sie pastwic nad chlopcem, jak sie ich ojcowie pastwili nad Jezusem. Cieszyly sie nieludzkie bestye widokiem z calego ciala tryskajacej krwi i chcieli nia byc pokropieni — okropne pokropienie — az ofiara wsród krwawych katów oddala Bogu ducha 23 marca 1476 roku

Gdy jednak bezboznicy zmiarkowali, ze na nich pada podejrzenie z powodu gwaltownych skarg ludnosci, ubrali ze strachu zwloki dziecka w jego suknie i wrzucili je do wody, obok domu plynacej. Potem doniesli biskupowi Janowi, ze woda niosla trupa, który sie u nich na kracie zatrzymal. Poslano tam staroste, który ogladnawszy cialo umarlego, nie psujace sie wcale, mimo, iz trzy dni juz lezalo (bylo to w Poniedzialek Wielkanocny), domyslajac sie, ze zydzi te zbrodnie popelnili, kazal ich wtracic do wiezienia, a kiedy w czasie surowego sledztwa przyznali sie, wymierzyl im sprawiedliwa kare. Publicznym wy- rokiem wzbroniono bezboznemu plemieniu pobytu w miescie i w okregu trydenckim. Zwloki niewinnego dziecka przeniesiono przy ogromnym naplywie ludu do kosciola sw. Piotra i tam je pochowano. Nietylko Trydenczycy, ale i obcy oddawali tymze wielka czesc, gdyz Pan Bóg wslawil je cudami

Drugiem dzieckiem tyrolskiem podobnie zamordowanem przez zydów byla blogoslawiona Urszula Pock z Lienc. Ks. Jakób Schmidt T. J. w swoim dziele Chwala uJcsiazaconego Hrabstwa Tyrolu *) taka umieszcza wzmianke o tym wypadku: „Blogoslawiona Urszula z Lienc, dzieweczka zamordowana przez zydów. Nie ma prawie takiego kraju, a nawet okolicy, w którejby zydowskie okrucienstwo nie umoczylo rak we krwi niewinnych dzieci chrzescijanskich. W pietnastym wieku ogladal bolesnie Tyrol w trzech miejscowosciach takie morderstwa, popelniane na malych ochrzczonych niewiniatkach. Jedno nastapilo w roku 1442 w miescie Lienc, polozonem na samej granicy Tyrolu i Karyntyi. Tam zydzi zabrali do domu dzieweczke chrzescijanska, imieniem Urszule, która w nieludzkiej nienawisci przeciwko chrzescijanstwu w straszliwy sposób pozbawili zycia. Po tym dzikim uczynku zostali wszyscy zydzi z tego miejsca na wieczne czasy wypedzeni. Cialo blogoslawionego dziecka pogrzebano na cmentarzu w Lienc, gdzie dotychczas spoczywa“

Trzeciem dzieckiem zamordowanem w Tyrolu przez zydów byl blog. Meczennik Andrzej z Rinn, patron dyecezyi Brixen. Kosciól po najscislejszem zbadaniu   ‘) Ehrenglanz der gefürsteten Graffschaft Tirol. 2 H. S. 141   sprawy policzyl go tez w poczet swietych. W dyecezyi Briksenskiej obchodzi sie jego pamiatke 12 lipca, ma osobna Msze sw. i oficyum w pacierzach kaplanskich, gdzie tez miesci sie jego zyciorys, który tu doslownie w tlómaczeniu sie przytacza: Blogoslawiony Andrzej, urodzony z poboznych rodziców w poblizu wioski Rinn, w dyecezyi Briksenskiej, zaraz w poczatkach zycia swego utracil ojba

Mial niespelna trzy lata, gdy zostal przez zydów zamordowany z nienawisci do Chrystusa Pana. Kilku zydów, korzystajac z nieobecnosci matki porwalo chlopca i uprowadzilo go do lasu, gdzie w dogodnem miejscu postanowili krwia chlopca nasycic swoja wrodzona zlosc przeciw Chrystusowi. Przybywszy tedy na odlegle miejsce lesne, nozami ranili na wyscigi chlopca polozonego na kamieniu. W ten sposób okryty ranami pospieszyl tenze po wieniec nagrody do nieba w r. 1462. Martwe zwloki zawiesili krwawi oprawcy na drzewie. Stad je zabrano i pochowano wsród wielkiego naplywu ludu w kosciele sw. Andrzeja apostola. Niezadlugo podniesiono jego swiete kosci, a pamiec jego meczenstwa zaczeto obchodzic blagalna procesya do owego kamienia, gdzie dokonalo sie meczenstwo. Powszechna a nieprzerwana czesc od czasu jak pamiec ludzka siega, wzrastala z dnia na dzien nietylko miedzy mieszkancami miejscowosci Rinn, ale i u pogranicznych, którzy do kosciola meczennika zewszad sie schodza i za otrzymane przezen laski dziekuja. To naklonilo Ojca sw. Benedykta XIV., ze potwierdzil osobna dla tego blogoslawionego Msze sw. i oficyum

Wreszcie czwartym meczennikiem tyrolskim zamordowanym przez zydów jest blogoslawiony Franciszek Locherer z Montiggl. W starozytnym kosciele parafialnym sw. Pawla w Eppan w Tyrolu znajduje sie po prawej stronie presbiteryum maly grobowiec noszacy nastepujacy napis: Miejsce pochowania niewinnego chlopczyka, Franciszka Locherer, którego znaleziono zabitego w podobny sposób jak Szymona z Trydentu dnia 9 sierpnia 1744 roku w lesie, nalezacym do Montiggl. „Domólcie dzialeczlcom przychodzic do mnie, poniewaz ich je st hrólestwo niehieshie“ *)

Zas na murze koscielnym z lewej strony niedaleko od grobowca widac tablice pamiatkowa z takim napisem: „W roku 1744 B sierpnia zginal slawetnym malzonkom Józefowi Locgerer i Annie Aberhämin w Montiggl synek, liczacy 8 lat 7 miesiecy i 25 dni

Przez 3 dni szukali go naprózno; dopiero po goracem wezwaniu pomocy Matki Boskiej, swietego Franciszka i swietego Antoniego znaleziono go na czwarty dzien, w sobote, zamordowanego reka zydowska. Pastuszek, który ojcu pomógl odszukac dziecko, slyszal poprzedzajacego dnia krzyk dziecka, któremu przebito szyje, cialo zas zwiazano i tak strasznie pokaleczono, ze wydawalo sie jedna rana. To dziecko, pozbawione ludzkiej pomocy, nie bedzie opuszczone w niebie, ale otrzyma korone meczenska i zostanie przyjete do grona aniolów. Na wieczna pamiatke kladzie sie te tablice w kosciele swietego Pawla, 1) Luk. 18. 16

gdzie to dziecko spoczywa. Odnowiono 23 lipca 1855 roku“

Oto sa krótkie wiadomosci o slawnych dzieciach tyrolskich, zamordowanych przez zydów. Tyrol zyskal bardzo wiele na tych morderstwach, bo nietylko otrzymal przez to nowych patronów w niebie, ale nadto pozbyl sie zydów, których jako morderców z kraju wypedzono

Dzieki tym wlasnie strasznym wypadkom jest dzisiaj Tyrol ta blogoslawiona prowincya panstwa austryackiego, w której zydów bardzo malo *). Kraj zato piekny, szczerze katolicki, lud trzezwy i zamozny

Nie bedziemy przytaczali wiecej szczególowych opisów podobnych morderstw w innych krajach; dosc stwierdzic po krótce, ze i u nas w Polsce podobne wypadki sie zdarzaly. Wymienimy kilka glosniejszych

W roku 1407 zamordowali zydzi chlopczyka chrzescianskiego w Krakowie; lud wymierzyl im sam sprawiedliwosc i wypedzil zydów ^). W roku 1547 zginal podobnie chlopczyk Michas w Eawie w Wielkopolsce ^)

W roku 1569 zamordowal w Witowie zyd Jakób Leizik dwuletniego chlopca Jasia z Piotrkowa W roku 1574 zginela podobnie w miasteczku Punia na Litwie siedmioletnia Elzbietka Tworowska z reki zyda Joachima Smerlowicza, który zebral jej krew do naczynia w celach rytualnych; cialo jej lezy w Wilnie w kosciele sw. Krzyza ®). W roku 1592 siedmioletni Szymon z Wilna; na jego ciele znaleziono 170 ran! Najmniej zydów przypada na Kraine. Bolland. II Kwiecien. Tamze 839. *) Tamze. Ks. P. Skarga. Zywoty swietych 30. marca. ®) Const. Pawlikowski. Der Talmud in der Theorie und Praxis, Regensburg 1866. S. 261

W roku 1B98 czteroletni Albert Pietrzynin z Swiezanowa ^). W roku 1690 szescioletni chlopiec Gabryel z Grodna; jego zwloki spoczywaja w klasztorze przy Slucku^). W roku 1753 póltrzecialetni Stefan z Kijowa ®). W roku 1817 Maryanna Adamowicz we Wilnie ^)

Swiatobliwy ksiadz Piotr Skarga, najwiekszy kaznodzieja i prorok narodu polskiego (f 1612), opisawszy w Zywotach swoich pod dniem 80 marca dwa takie morderstwa (blog. Szymona z Trydentu i Elzbietki Tworowskiej) taka dodaje od siebie uwage: „Takie jest pozytek tych nieszczesnych zydów, okrom wielu innych szkód, które Kosciolowi i Rzeczypospolitej z jadu wrodzonego ku chrzescianom czynia

Ich rabinowie wyklad Pisma sw. starego zakonu psuja, wszyscy wielekroó na dzien Imie Pana naszego srodze i haniebnie bluznia, heretykom zbroi na Kosciól (wiele z nimi artykulów trzymajac) dodaja. Czarnoksiestwa ucza, lichwe w chrzesciany wmawiaja, panów (rozmaite im zyski na aredach, mytach, karczmach, gorzalkach obiecujac), okrucienstwa i ucisków nad poddanymi ucza, stan kupiecki psuja, czeladz chrzescianska chowajac od Chrystusa ja odwodza, a gdy na mytach siedzac chrzesciany uciskaja, wielka sie dzieje Imieniowi Chrystusowemu zelzywosó, iz sie wierni tym bluzniercom Pana swego klaniac musza

Nie myslim o tem, aby byli wygnani, albo zeby sie do wiary sw. nawrócili“

‘) Const. Pawlikowski. Der Talmud in der Theorie und Praxis, Regensburg 1866, S. 262. ^) Akta magistrackie w Zabludowie

®) Pawlikowski 1. c. str. 269. ¦*) Tamze str. 280

O Skargo zlotousty, zlote sa i prawdziwe twoje slowa i dzisiaj jeszcze po trzystu latach! Wiare naszego ludu w morderstwa rytualne uwiecznil takze Adam Mickiewicz w Panu Tadeuszu *) w nastepujacych slowach: „Zosia krzyczala Sedzie objawszy rekami Jako dziecko od ?ydów klóte igielkami!’^ Zydzi pewnie za to nie beda wdzieczni Mickiewiczowi

Zreszta patrzac na nasz nieszczesliwy naród, szczególnie na nasza Galicye, widzimy, ze zydzi sa zdolni nietylko do morderstw rytualnych, ale do zupelnego wyniszczenia i wyludnienia naszego kraju

Któz wyparl setki tysiecy naszych mieszczan z miast i miasteczek? Kto poslal tysiace naszych emigrantów na druga pólkule? Kto sprzedawal i sprzedaje setki niewinnych dziewczat w rece handlarzy lub wprost do domów zepsucia? A ilez to moralnej trucizny, ile niewiary, ile bezwstydu wsaczyli juz zydzi w nasz naród nieszczesliwy? To tez nie bez przyczyny napisal o zydach ks. Karol Antoniewicz T. J., ten apostolski maz, prawdziwy milosnik i znawca naszego ludu: „Jak te brudne pajaki, gdziekolwiek pelzaja, wszedzie slady po sobie zostawiaja, tak i to zydowstwo napietnowalo zepsuciem caly kraj nasz i biedny lud z pod ich piekielnego jarzma wylamac sie nie moze“ *)

VI. Lichwa zydowska. patrz  LINK

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s